NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peon
Hej,

Bilen en volvo v50 07a 2,4i..

Visste sen tidigare att oljestickan satt som f*n men nu gav jag mig på att försöka få loss den. Har läst lite tidigare trådar och frågat runt för att få tips.
Men nu sitter jag fast, och detsamma gäller oljestickan...

Har provat, 556 över natten, värmepistol , dragit slitit.. men inget rubbar den..

Så min fråga är kort, är de farligt å köra med ett lätt pysande ljud från det som är kvar av stickan?
och har någon tips på ett sista försök?

Bild
http://postimg.org/image/5l3ro2mg1/

Om inget hjälper blir det att köpa en ny oljesticka inkl röret som jag hittat.
Bökigt att byta ut den?
av 2444ever
Testat o lossat oljelocket? Hjälpte i nån annan tråd med samma problem.
EDIT:
Värst vad folk var snabba här :)
Senast redigerad av 1 2444ever, redigerad totalt 0 gånger.
av Pippolei
Det kanske bara är jag, men jag har väldigt svårt att se vad det ska föreställa på bilden.
Är det en sönder-borrad oljesticka i mitten på bilden?
Är det därför det pyser?
I sådant fall är det väl bara att trä en kondom :lol: lr dylikt över röret, tills du fått hem nya delar?

Jag har haft samma problem som dig. Min sticka satt som berget och eftersom jag precis hade köpt bilen och fått den nyservad på köpet, så började ifrågasätta hur Volvo kan serva en bil utan att ens kolla oljenivån med olje-stickan, varpå de svarar "Vi brukar bara tömma ut oljan, byta filter, och sedan fylla på angiven mänd olja för aktuell motor".

Det är fan så man blir mörkrädd.

Oljestickan gav tillslut med sig med 5-56 och ett jäkla slitande och ryckande etc.
av peon
ja det är en sönder sliten oljesticka med en skruv i :) Skiten lossnar ändå inte!
Själva metalstickan har jag dragit ur så därför det pyser, bara plastbiten sitter kvar med skruven i.

hmm undrar om kondomen klarar värmen? :lol:

Ska beställa en ny sticka från skruvat, kostade bara runt 40kr. Sen blir det att borra ur plasten som är kvar och byta oljan, om det skulle va lite små plast kvar i röret så hoppas jag får ur allt vid oljebytet.

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]

Service Subaru XV

Men det var ett "ruggigt" pris. Han &a[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]