NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mizma
Hej
Då jag inte är någon hajare på det här med vad som passar på min volvo v50 -11 Momentum i däckväg tänkte jag fråga er. Jag har kikat runt lite på alla hjul krängare på nätet och hade tänkt landa på 17" (kanske dålig idee). Nedan 2 exempel:

http://www.gummihuset.se/Aluminiumfalg/ ... croll=2250

17" OCEAN STORM ANTRACIT på billigalu.se

Kommer 17" funka? Passar dem (enligt hemsidorna gör dem det) eller behövs distansplattor och annat krafs. Sedan vilken profil ska det vara på däcken(gummit) 45 eller 50 jag vill ju att mätaren ska stämma.
av Mizma
Känns som utbudet på 50 profil gummi är mindre än 45 profil. Men hur mycket gör det på hastighetsmätaren om man tar 45 istället för 50 (känns dock jäkligt dumt)?
Användarvisningsbild
av StringerBell
Mindre omkrets gör ju att bilen ser ut att ha gått längre än den har...

Jag skulle välja 50 höjd även om det blir lite dyrare att få en fälg-däck-kombo jämfört med 45.
Senast redigerad av 1 StringerBell, redigerad totalt 0 gånger.
av Mizma
Volvo säljer nu
"Freja 7x17" Ciamond Cut/Light Grey" med "ContiSportContact 2 205/50 R17 93W"
för 12875 kr. Hade inte fälgarna varit så FULA hade det ju inte varit något snack.
Men det är ju onekligen prisvärt för att vara original.
Användarvisningsbild
av joel80
Skillnaden mellan 205/50-17 och 205/45-17 är -3,2% i rullomkretsen vilket kommer betyda att hastighetsmätaren kommer att visa mer exakt än den gör nu. Alltså du kommer inte att komma lika långt på samma antal hjulsnurr.
Då hastighetsmätaren från början är ställd med säkerhetsmarginal på 5-10% kommer det alltså bara att göra så den visar mer riktig hastighet.

Du kan själv kolla vad som funkar på din bil:
http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp
Högsta tillåtna avvikelsen är 5% åt något håll.. sen får du såklart kolla så det funkar att ha de däcken på bilen också.
Användarvisningsbild
av Tomas88
5% regeln är borttagen.
Finns info på transportstyrelsens hemsida om reglerna... även om de är lite luddiga.
Användarvisningsbild
av joel80
Ja jag hittar som du säger inget om 5% längre... där ser man! 5% är tydligen en rätt gammal regel (2005?) som jag tagit som lag på att enbart läst om det på forum och däcksidor. I nuläget hittar jag i allafall inget om det på transportstyrelsen.. :)

Däremot hittar jag det här gällande ämnet:

Alternativa dimensioner
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser med mera). Om uppgiften saknas, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken

är typgodkända
uppfyller kraven på belastningsförmåga
uppfyller kraven på hastighetskapacitet
är av samma typ.
Dessutom ska däck och fälg

ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... personbil/
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja. Just biten :ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren...
Är ju ganska luddig.
Det minsta du ändrar rullomkrets så ändras ju visningen på hastighetsmätaren. Sen visar ju de flesta hastighetsmätare lite för mycket redan från början
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har aldrig kört någon bil där hastigheten stämmer med den riktiga hastigheten. Kör så gott som alltid med GPS eller mobil för att se hastighet. Min förra Volvo V50 var den som var duktigast. Ett par 16" sommardäck på den som jag tror inte var speciellt stora för bilen.. med dem hade jag ca 3% felvisning. D.v.s att när jag körde i 110km/h på hastighetsmätaren var det egentligen 106-107km/h.

Nuvarande V70 visar ca 6-7% fel med 16" vinterdäcken. Även med de sommardäck jag har på 17" kommer den visa det, då rullomkretsen på de däck jag har är samma på både 16" och 17".

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]