NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nissebrun
Hejsan. Efter att under ett års tid som nöjd ägare till en V50 1,8 F -09 läst många intressanta och lärorika inlägg här på forumet så skriver jag nu mitt första inlägg och det är helt enkelt en fråga om vilka tändstift som rekommenderas till min bil. Jag har läst i manualen, här på forumet och sökt lite på nätet men inte hittat något om stiften. Anledningen till att jag undrar är att det närmar sig 6000-mils service och då ska ju tydligen stiften bytas. Jag har sett att man kan köpa bosch-stift på e-bay för ca: 50:- /st och undrar därför om det är något speciellt märke som verkstäderna monterar.

Mvh Conny. :)
av Tim
nissebrun skrev:Hejsan. Efter att under ett års tid som nöjd ägare till en V50 1,8 F -09 läst många intressanta och lärorika inlägg här på forumet så skriver jag nu mitt första inlägg och det är helt enkelt en fråga om vilka tändstift som rekommenderas till min bil. Jag har läst i manualen, här på forumet och sökt lite på nätet men inte hittat något om stiften. Anledningen till att jag undrar är att det närmar sig 6000-mils service och då ska ju tydligen stiften bytas. Jag har sett att man kan köpa bosch-stift på e-bay för ca: 50:- /st och undrar därför om det är något speciellt märke som verkstäderna monterar.

Mvh Conny. :)
Jag skulle inte köpa några andra tändstift än volvo original, speciellt inte till 1,8F. Då det gärna blir problem med kallstart och gängor i toppen som ger sig (har bara sett det när det har suttit bosch och och ngk stift i).
av Fred00
Tim skrev:Jag skulle inte köpa några andra tändstift än volvo original, speciellt inte till 1,8F. Då det gärna blir problem med kallstart och gängor i toppen som ger sig (har bara sett det när det har suttit bosch och och ngk stift i).
Frågan är väl då vem som gör Volvos tändstift, för inte är det Volvo själva i alla fall. Bosch och NGK är några av de största leverantörerna av tändstift till biltillverkarna och jag finner det mycket konstigt att de inte skulle kunna göra ett stift som fungerar till en vanlig fyrcylindrig 1.8-litersmotor.
Användarvisningsbild
av Perra83
NGK ITR6F-13 finns självklart en motsvarighet hos Bosch. Åk till Volvo och kolla vad som står på stiften. Står det verkligen bara Volvo?
av Tim
Perra83 skrev:NGK ITR6F-13 finns självklart en motsvarighet hos Bosch. Åk till Volvo och kolla vad som står på stiften. Står det verkligen bara Volvo?
Ja det är en volvo original del så självklart står det volvo på stiften. Men det är ju inte volvo som tillverkar dom, dock så görs dom ju efter volvo specifikationer. Har ingen aning om vilken fabkrik dom görs i.
Jag skulle inte köpa något annat än originalstift till den där motorn.
av Fred00
Tim skrev:
Perra83 skrev:NGK ITR6F-13 finns självklart en motsvarighet hos Bosch. Åk till Volvo och kolla vad som står på stiften. Står det verkligen bara Volvo?
Ja det är en volvo original del så självklart står det volvo på stiften. Men det är ju inte volvo som tillverkar dom, dock så görs dom ju efter volvo specifikationer. Har ingen aning om vilken fabkrik dom görs i.
Jag skulle inte köpa något annat än originalstift till den där motorn.
Jo, fast det är inte säkert att det står bara Volvo på delen för att det är en originaldel. Jag har själv sett en Volvo original spännrulle för kamrem där det stod både Volvo och INA på rullen.

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]