NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#738090
HEj!

Ett lyckat köp har nu visat sig inte vara lika lyckat... köpte en d5 r-design v50 2009 i onsdags... och nu idag så läste inte bilen av nyckeln (Fel på nyckel försök igen) osv osv sen verkar inte diesel värmaren göra sitt jobb heller...

Fyfan vad less jag är nU! Ska in på Verkstad imorgon och se vad kalaset kommer landa på..
#738170
Om det inte framgått vid köp att vissa funktioner inte fungerar så är det bara att åka till återförsäljaren och berätta om felen. Som Lundbäck skriver, gör en liten enkel googling på konsumentköplagen och läs så blir du lite klokare och vet vad du har för rättigheter. Att folk köper bilar för hundratusentals kronor och inte vet vad man har för rättigheter/åtagande mot försäljaren förvånar mig varje gång.
#738172
v50d5r skrev:Jag köpte av Bilbolaget.. Så kommer dom betala allt?!
Felsökning
-Radera koder
-Fixa nyckel skiten
-Dieselvärmaren
-Framvagnsinställning?!

Allt det utan att jag behöver betala 1 krona ens?
Nu ska farbror Lundbeck berätta lite om svensk lag... :)

http://www.konsumentverket.se/Vara-omra ... dhandlare/
Sedan den 1 juli 2002 gäller att fel som visar sig inom sex månader efter leveransen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa detta.
Du behöver exempelvis inte finna dig i att lämna in bilen för reparation av ett och samma fel mer än två gånger.
Och det viktigaste; (många gånger säger bilhandlaren "Jo, men du har bara trafiksäkerhetsgaranti", men han kan alltså inte förhandla bort konsumentköplagen.)
Bilhandlaren är tvungen att följa konsumentköplagen och kan inte ge dig sämre villkor än vad som står i lagen.
Själv fick min bilhandlare fixa följande på min bil;

* Bilbatteri
* Packbox vid drivaxel
* Dieselvärmaren
* Bilbältet
* Tanken till additivvätskan
* Ett hjullager fram

Samt lånebil vid samtliga tillfälle.

Om det är http://www.bilbolaget.com/ du köpt bilen av så ska det inte vara några problem, läs på vad som står på länken jag skickade över, skriv ut lite sidor som underlag och stå på dig. Större handlare vill inte få ARN (allmänna reklamationsnämden) efter sig med allt vad det kan innebära.

Mvh
Lundbeck, hobbyjurist
#738175
Jag har också använt mig av det.
Jag lämnade in vår privata bil (Hyundai i30 -09) då 3 lampor gick under första 2 månaderna... de fixade nått slags elfel och satt dit nått motstånd eller nått så att det inte blev strömspikar som dödade lamporna.. tydligen var det ett ganska vanligt fel.

Fick dock ingen lånebil.. borde kanske ha sagt till om det.
:)

Hos en seriös handlare är det inget snack... man kommer in och är trevlig, berättar om problemen och att man vill att dom kollar på det och åtgärdar. Först om det blir något gnäll från försäljaren får man väl påminna om lagen..

Jag köpte hos Gösta Samuelsson i Gävle, som nu är köpta av just Bilbolaget.. dom verkar följa lagen. :)
#738322
Håll oss gärna uppdaterade med hur det går. Oseriösa bilhandlare ska hängas ut och seriösa bilhandlare ska lovordas! Håller tummarna :)
#738342
grillchips skrev:Håll oss gärna uppdaterade med hur det går. Oseriösa bilhandlare ska hängas ut och seriösa bilhandlare ska lovordas! Håller tummarna :)
Kan själv nämna att det var Bil Bengtsson i Simrishamn som ställde upp till 100% när min bil fixades.

Mvh
Lundbeck

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]