NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av specos
Bytte batteri i sambons S40 idag, hon hade fått ett nytt fräsht och fint VARTA-batteri.

Problemet är att det stag som sätter batteriet på plats i motorutrymmet; det ligger alltså över batteriet - är för lågt. Vilket resulterar i att staget inte kan skruvas fast på motsatt sida och står nu i 45-gradig vinkel, vilket även gör att plastskyddet ej går att sätta dit.

Måste man ha Volvo originalbatterier eller finns det någon smart lösning? Besiktningen är kanske inte jätteförtjust över lösningen...

Batteriet är så att säga för högt...
av Tim
specos skrev:Bytte batteri i sambons S40 idag, hon hade fått ett nytt fräsht och fint VARTA-batteri.

Problemet är att det stag som sätter batteriet på plats i motorutrymmet; det ligger alltså över batteriet - är för lågt. Vilket resulterar i att staget inte kan skruvas fast på motsatt sida och står nu i 45-gradig vinkel, vilket även gör att plastskyddet ej går att sätta dit.

Måste man ha Volvo originalbatterier eller finns det någon smart lösning? Besiktningen är kanske inte jätteförtjust över lösningen...

Batteriet är så att säga för högt...
Klar det finns andra batteri än original som passar. Det är ju bara att mäta det gamla batteri och ta med dig måttet till stället där du ska köpa det. Men varför inte köpa ett Volvo batteri?
av kvillebäck
Du kanske kan sättaa dit det med kraftiga stripes och spara original fastsättning tills du köpt rätt batteri nästa gång.
av umekille
Jag har en såndär mindre modell av spännband på min
veteran-Ford då orginalfästet var bortplockat och det funkar
men kan du trä in ett sånt under batterilådan så,enkelt o
Biltemabilligt :wink:

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]

Reklamation hos verkstaden?

Ja, om nu den bilfirma jag brukar anlita till s&ar[…]