NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av spaiens
Någon som har erfarenhet av att byta stötdämpare bak på en C30 ??:-/ hur kommer man åt och lossa övre fäste stötdämpare? kanske någon har en verkstads handbok som beskriver arbetet i detalj, tror ändå att det är ett rätt jobb men vill ju komma åt stötdämparna utan att bryta sönder något och bagage utrymmet mm men även att arbetet ska bli så lätt som möjligt

/Magnus
av kalles
Bytte på min s40 1,8f 2009 jag behövde ej lossa dämparna inne i bagaget. Man lossar dom inne i hjulhuset upptill 2st bultar (M6). Artikelnummret på dämparna är lika (10-E1342) enligt mekonomen så det borde vara samma förfarande på C30.
Användarvisningsbild
av spaiens
Nu har jag bytt stötdämparna bak på min C30, det känns som en helt ny bil dämparna var verkligen helt slut, vilken väghållning bilen fick :D
Sedan var det otroligt enkelt att byta, jobbet tog mig ca en 1 timme att byta på båda sidorna...
Användarvisningsbild
av Perra83
spaiens skrev:
kalles skrev:Gick det att demontera övre fästet inne i hjulhuset som jag skrev tidigare?
Ja det var jätte enkelt att demontera fästet inne i hjulhuset :-)-)
Tar man bara bort lite inredning i sidorna på bagaget eller? Inget under lastgolvet?
Användarvisningsbild
av spaiens
Perra83 skrev:
spaiens skrev:
kalles skrev:Gick det att demontera övre fästet inne i hjulhuset som jag skrev tidigare?
Ja det var jätte enkelt att demontera fästet inne i hjulhuset :-)-)
Tar man bara bort lite inredning i sidorna på bagaget eller? Inget under lastgolvet?
Man gör hela bytet utan att behöva röra något i bagaget, bara ta bort däcket hissa upp bilen så kommer man åt allt från hjulhuset, alla klara att att byta dämpare bak på en C30, S40, V50 :-DD

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]

Service Subaru XV

Men det var ett "ruggigt" pris. Han &a[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]