NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av permagnus
Hej,

Jag har en volvo v50 1.8F -07 som jag fått lite problem med. Igår när jag skulle starta bilden så slocknade alla instrument samtidigt som jag vred nyckeln till tändningsläge. Jag menar att allting slocknade. Alla instrument, lampor i bilen. Rubbet. Jag tänkte då att det kanske är batteriet som dåligt så vi kopplade in en annan bil med startkablar. Då lös allting och allting verkade bra. Dock när jag vred om nyckeln så gick inte startmotorn. När jag vred tillbaka nyckeln till 0 så fick jag meddelande om "El. startspärr. Se manual". Jag hittade ingenting om detta i manualen. Dock lästa jag någonstans på nätet att man kunde nollställa bilens elektronik genom att ta bort minuspolen på batteriet i 30s. Jag gjorde detta och gjorde sedan om proceduren med startkablar igen. På första försöket hände inget men sedan tog jag ur nyckeln och satte i den igen och då startade bilen.

Samtidigt fick jag lite olika typer av felmeddelanden om larm, styrfel osv… Jag körde sedan hem bilen och allting verkar funka utan problem. Jag har nu satt bilens batteri på laddning.

Är detta vanligt beteende när batteriet är dåligt?
av Rådlös
Alla följdfel, larm etc. etc. är nog inbyggda funktioner i bilens styrdator. Dom kommer säkert i den situation du hamnade i. Men det finns ju en inbyggd spärr som bryter batterikretsen om batterispänningen blir för låg. Detta gör man för att inte påfresta batteriet ännu mer än vad det är för tillfället.
Se över din laddningsfunktion. Om det är så att du bara kör korta sträckor varje dag, så måste du kompensationsladda batteriet ofta. Helst varje dag.
av permagnus
Ok, jag brukar normalt inte köra korta sträckor. Brukar vara minst en mil iaf... Men jag ska prova att ladda batteriet ofta och se om jag får några fler problem.
Användarvisningsbild
av 2013xc70
1 mil med kaldstart er småkjøring! Vi har en v50 duesel som går 2x7,5 km hver dag og bruker brenner 1 gang hver dag,ladder ca hver 14 dag.
av xxargs
kolla och rengör batteripolskona så att det är blank metall som skiner på båda kontaktytorna när du sätter ihop det igen - Har haft två tillfällen då oxider på dessa ytor resulterat tvärstopp på ungefär samma sätt som du beskriver - och det är heller inte det första stället man tittar på när man har stopp.

nästa ställe att kontrollera är din jordkabel/fläta då dessa kan se helt fräscha på utsidan men egentligen är helt uppmurkna inuti flätan.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Enligt min erfarenhet tar flitigt användande av stolsvärmen hårt på batteriet när man åker korta sträckor, dvs kort körtid.
Användarvisningsbild
av opA
Exakt samma problem som jag fick på min V50 förra sommaren och jag köpte nytt batteri.. efter de har problemet/en inte återvänt ! :)
Användarvisningsbild
av Dogfight
Jag rekommenderar att du köper en batteriladdare som kopplas ihop med motorvärmaren så att batteriet laddas när du har sladden i väggen. Funkar bra för mig då jag har både bensinvärmare och elvärmare.
Dogfight
Reklamation hos verkstaden?

Ja, om nu den bilfirma jag brukar anlita till s&ar[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till v5[…]

Kan rekommendera spärrblock, speciellt vid tr[…]

@kebabpizza , finns sånt i Luxemburg?