NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zane86
Hej.
Jag har megaproblem med min Volvo V50 2,0D -10. När jag startar bilen kan en av tre saker inträffa:

1: Den startar inte alls
2: Den startar, men med obefintlig tomgång och ingen gas
3: Den startar normalt

Oftast går den igång fast med extremt låg tomgång (100-700 rmp) och gaspedalen fungerar inte. 9 gånger av 10 startar inte bilen normalt på första försöket. Ofta får jag försöka starta den 3-10 gånger innan den startar normalt. När bilen väl har startat normalt så går den 100% okej.

Tryckgivaren till partikelfiltret gick sönder i januari, och det var då dessa problemen uppstod. Tryckgivaren byttes då, men just detta problem kvarstår. Idag bytte vi EGR-ventilen, men det var tydligen inte det som var problemet.

Jag får inte upp några felkoder och min mekaniker (har jobbar som mekaniker på Volvo i 30+ år) har kopplar in VIDA och alla möjliga grejer för att felsöka. Jag har även provat blanda i dieseltillsats så den ska göra ren motorn lite.

Har laddat upp ett filmklipp här:

Någon som har fått samma problem?
Hej

Jag har samma problem med min (V50 2.0D tillverkad 2006-08). Började lite smått för ett halvår sedan med att det skedde ca 1gång i veckan för att sedan eskalera till dagens nivå vilket är att den behöver minst två startförsök innan den går igång ordentligt.

Jag har haft inne bilen på service nyligen och då sade min tekniker att det kan vara tjuvluft som går in bränsleslangen till motorn eller i slangen som leder överflödig diesel tillbaka till tanken. Min tekniker sade att han hittat att det går in tjuvluft i mina slngar och tätat detta men tyvärr så strular min fortfarande och jag skall felsöka lite själv.
Själva orsaken är att trycket sjunker i bränsleslangen då bilen står och det blir inte rätt flöde/mångd in till cylindrarna enligt min tekniker.