NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zane86
Hej.
Jag har megaproblem med min Volvo V50 2,0D -10. När jag startar bilen kan en av tre saker inträffa:

1: Den startar inte alls
2: Den startar, men med obefintlig tomgång och ingen gas
3: Den startar normalt

Oftast går den igång fast med extremt låg tomgång (100-700 rmp) och gaspedalen fungerar inte. 9 gånger av 10 startar inte bilen normalt på första försöket. Ofta får jag försöka starta den 3-10 gånger innan den startar normalt. När bilen väl har startat normalt så går den 100% okej.

Tryckgivaren till partikelfiltret gick sönder i januari, och det var då dessa problemen uppstod. Tryckgivaren byttes då, men just detta problem kvarstår. Idag bytte vi EGR-ventilen, men det var tydligen inte det som var problemet.

Jag får inte upp några felkoder och min mekaniker (har jobbar som mekaniker på Volvo i 30+ år) har kopplar in VIDA och alla möjliga grejer för att felsöka. Jag har även provat blanda i dieseltillsats så den ska göra ren motorn lite.

Har laddat upp ett filmklipp här:

Någon som har fått samma problem?
Hej

Jag har samma problem med min (V50 2.0D tillverkad 2006-08). Började lite smått för ett halvår sedan med att det skedde ca 1gång i veckan för att sedan eskalera till dagens nivå vilket är att den behöver minst två startförsök innan den går igång ordentligt.

Jag har haft inne bilen på service nyligen och då sade min tekniker att det kan vara tjuvluft som går in bränsleslangen till motorn eller i slangen som leder överflödig diesel tillbaka till tanken. Min tekniker sade att han hittat att det går in tjuvluft i mina slngar och tätat detta men tyvärr så strular min fortfarande och jag skall felsöka lite själv.
Själva orsaken är att trycket sjunker i bränsleslangen då bilen står och det blir inte rätt flöde/mångd in till cylindrarna enligt min tekniker.

Du skall kunna se om det går luft i systemet genom att ta bort skyddskåpan som sitter över motorn. Då skall det sitta två genomskinliga slangar en på hö sida och en på vä sida. Då du gör dina första startförsök så skall du kunna se luftbubblor som vandrar i dessa slangar. Jag skall själv ut och kolla på detta ikväll/natt
av Zane86
Har pratat med detta med min mekaniker. Det är nån enstaka unik bubbla ibland, och det ska inte orsaka det här problemet. Hade det varit mer än så så hade det varit ett alternativ.

Har varit in på verkstan idag och uppdaterat mjukvaran. Återkommer om det löser sig för mig. Hojta gärna till om du hittar lösningen :).

Min är uttagen i maj 2010.
av V50Summum
Hej!

Hade samma som punkt 2 på min 2,0D 2010 i höstas och vintras. ("Peppar, Peppar") Men efter att jag smort batteripolerna och jordkablarna på fjäderbenstornet vid batteriet så har det inte hänt en enda gång efter det. Hade inga felkoder heller och bilia Sisjön hade ingen aning.
av V50Summum
Hej!

Jag använde biltemas krypsmörjmedel. Det va det som stod närmast till. Glömde nämna att jag lossade på batteripolerna och jordkablarna lite så man kunde vrida dem lite fram å tillbaka innan jag drog åt dem igen.

Det funkar säker med 5-56 eller likande också. Tror docka att det va att jag lossade på batteripolerna och kablarna som gjorde susen. Men hindra att det blir oxid på kablarna med olja är säkert inte fel.
av squareneck
Hej!
Jag har samma problem på min v50 2.0D 2006. Verkstaden har provat byta "tryckgivare" till partikellfiltret och ECU men inget har löst problemet. Har läst på flera forum att det ska hjälpa att byta "Throttle house".
mvh/Bosse
Användarvisningsbild
av Micce1980
Ang. smörja polerna. Det finns batteripolfett för detta ändamål men fungerar det med annat är det ju bara att köra. :)
Service Subaru XV

Ja olja är väldigt dyrt. Samma olja (Mob[…]

Alright, men har fortf inte hittat ett enda lar ti[…]

Snarare så ökar bilens förbrukning[…]

Clips till dörrlist v90

Du kanske kan besöka valfri Volvo-anlägg[…]