NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Assarsson
Hej!
Jag har precis fått min bil V50 My11 klassad som skrot och tar ut en likadan på försäkringen.
Till den förra bilen hade jag tre nycklar och skulle vilja ha det även fortsättningsvis.
Därför undrar jag om det går att "para om" en nyckel till ersättningsbilen.
Som parentes kan jag nämna att det inte gick att få ut någon tredje nyckel på försäkringen, så frågan är ställd.
Jag har ännu inte frågat, men antar att försäkringsbolaget vill ha den utrustning som ej fanns i bilen vid skadetillfället, även nycklar.

// Assar
av specos
Det är väl bara en programmeringshistoria?
Enda problemet är väl kanske att den metallnyckel som sitter i nyckelämnet rimligen inte bör passa i den nya bilen. Men hur ofta använder man den...jag har aldrig gjort det....
Och vad ska försäkringsbolaget med en begagnad nyckel till? Behåll och begär omprogrammering! Dock är det väl omprogrammering som är dyr.......en tusing?
av Assarsson
:oops: Tänkte faktiskt inte på plåtnyckeln, har aldrig använt den.
Själva nyckeln tror jag går lös på bra mer än tusen kronor och omprogrammeringen på dryga lusentappen.
Får kolla prisuppgifter om det lönar sig at mecka, skaffa ny nyckel på den riktiga vägen eller om minnesknapparna på förarstolen får duga.
Användarvisningsbild
av Brainy
Det är tyvärr kört att programera om volvos fjärrar från en bil till en annan. Är den programmerade till en bil så är den "förbrukad".

mvh
Anders
av mastr80
När jag köpte en ny nyckel till min V50 för ett par veckor sen så var de gamla nycklarna tvungna att programmeras om tillsammans med den nya för att fortsätta fungera. Talar inte det för att det går att programmera om dem?
Vänliga hälsningar
Magnus
Användarvisningsbild
av Brainy
Det stämmer inte, du behöver inte programmera om några befintliga nycklar för att kunna lägga in en tredje.
Ska du däremot in och radera en nyckel så behöver du ha alla befintliga så du inte raderar någon annan än den borttappade. Möjligt att din verkstad ville att du skulle ha dem med ifall det skulle visa sig att det fanns fler nycklar inlagda redan.

Volvoverkstaden kan inte programmera in en begagnad nyckel till en ny bil. Om VCC har någon inofficiell lösning ska jag låta vara osagt, men verkstaden kan inte.
Användarvisningsbild
av Dogfight
Får du info att det går o programmera om så har jag en nyckel från en MY12 liggande.
Dogfight

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]