NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av data
Hej, jag har ett par frågor om oljebyte på V50 1.8f:
Vad är oljebytesintervallet om man endast kör på bensin?
Ska man använda samma olja på bensin som etanol (0-30w,5-40w m.m)?
Får man byta olja själv och behålla garatin om man endast gör servicen på bilia.

MVH data
Användarvisningsbild
av grillchips
Oljebytesintervallet är ju precis densamme eftersom det är en fleximotor. Nu utgår jag bara från vad jag fått höra och det är kanske fel men ändock; fleximotorn ska byta olja var 12e månad eller var 1000e mil beroende på vad som kommer först. Om du haft bensin i hela tiden eller etanol spelar därför ingen roll eftersom datorn som sagt säger åt dig när det är dags. Men du kanske är ute efter slitage/åtgång på oljan om man kör på bensin kontra etanol och där får någon annan fylla i.
av Rådlös
Jag kan tänka mig att man måste komma åt styrdatorn för att meddela att olja och filter verkligen är utbytt. Och det gör ju en verkstad enklast. Samtidigt läser dom ju av ifall det skulle vara något annat "osynligt" som spökar.
av Kimmen90
Rådlös skrev:Jag kan tänka mig att man måste komma åt styrdatorn för att meddela att olja och filter verkligen är utbytt. Och det gör ju en verkstad enklast. Samtidigt läser dom ju av ifall det skulle vara något annat "osynligt" som spökar.
Då jag bytte olja/oljefilter på Volvo (15 000 mil service) så kopplade de aldrig upp bilen mot någon dator. Tror de gjorde på det här sättet:

S40/V50 04- C30 06- C70 06-
Vrid på radioläget på nyckeln. Läge ett.
Håll inne trippmätarens nollställningsknapp. Vrid på tändningen medan du fortsätter hålla inne knappen.
Släpp knappen när den gula I-symbolen i instrumentet börjar blinka.
Instrumentet kvitterar med ett "ding" att nollställning har utförts.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=46787 <-- Källa

V50 1.8f -07
Användarvisningsbild
av Vojje
Det är bara varannan gång som bilen kopplas mot datorn.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag vet inte hur gammal din bil är. Men om du byter oljan på auktoriserad Volvoverkstad förlängs Volvo Assistans med ett år.
Användarvisningsbild
av SvenB
Vadå, Nja. De gör de visst. Varje gång jag gjort mellanoljebytet, så har det kommit ett brev med ettårsförlängning. Precis som vid servicen.
Användarvisningsbild
av mobe
Jo men assistans har man ju ändå i den vanliga bilförsäkringen
Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]