NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OcTaGoN
Hej!

Har haft min V50 2.4i -07 i ganska exakt ett år nu. När man provkör en bil inför köp vet man ju oftast att man är ovan bilen med koppling etc. Så är fallet för mig åtminstone.
Ganska snart efter köpet märkte jag att det var svårt att växla mjukt, själva växlingarna är inga problem, det är när jag ska släppa upp kopplingen som den oftast hackar till som om man släpper kopplingen för fort. Kör jag väldigt mjukt med väldigt lugna växlingar (4-5sek) brukar det inte vara några problem.

Annars går den kanonbra utan problem, inte ryckig i gången eller så.

Vad kan detta bero på?

//L
av OcTaGoN
Perra83 skrev:Motorbussningsglapp kanske? Hur långt har bilen rullat. Momentstaget, bussningen nedanför kamremmen och den övre stora kan vara idé att byta.
Den har gått runt 11k. Det är inget de kollar på service antar jag?
av Assarsson
Upplevde samma på min 2011 när jag köpte den begagnad.
Kunde i början känna lite ryck när jag släppte kopplingen till strax innan dragläget.
Gissar att det var kopplingen som var lite hackig, den "slets" iallafall jämn efter ett tag.
Därefter inga sådana problem.
Skulle kunna vara att när bilen provkörs, så är testföraren ovan vid den rappa kopplingen och släpper den för fort så det blir "jack" eller något i den stilen.

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]