NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hur vet jag om dem är slitna och behöver bytas. Kan man se det? Jag har aluminiumfälgar så jag kan se klossarna. Hur ser det ut om det är slitet?

Tjejen lånade bilen härom dagen och hennes vän sa att vi behövde byta klossar för att det luktade på nåt speciellt vis??
Du ser ju om friktionsmaterialet börjar bli tunt och blir det tunnare än sjävla klossen så börjar det bli dags att byta.
Att det luktar beror snarare på att tjejerna rejsade mot någon och så fick dom bromsa lite hårt för att inte köra rakt i en rondell ;-)
På vintern luktar bilar lite bränt när salt slask stänker upp på varma avgassystem och bromsar.
Perra83 skrev:Att det luktar beror snarare på att tjejerna rejsade mot någon och så fick dom bromsa lite hårt för att inte köra rakt i en rondell ;-)
Eller bränd koppling :wink:
Elspermelino skrev:Aj då. Lämnade in på verkstaden. Höger bromsok har tydligen inte fungerat så bra på höger bak och bromen har legat i lite hela tiden. Behöver byta ok på höger bak, skivor och klossar på alla hjul. 11 000 fattigare. Suck!
Varför byta på skivor fram om det är bak det strulat?
Var fram helt slut det också?
Isf var det en jäkla dålig tajming att allt skulle ta slut samtidigt....
Reklamation hos verkstaden?

Ja, om nu den bilfirma jag brukar anlita till s&ar[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till v5[…]

Kan rekommendera spärrblock, speciellt vid tr[…]

@kebabpizza , finns sånt i Luxemburg?