NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gromyko
För en vecka sedan fick jag plötsligt ett felmeddelande "allvarligt bromsfel stanna snarast". Vid provvbromsning fungerade allt som det skulle och till och med ABS:en fungerade som tänkt. Efter en stunds vidare färd slutade hastighetsmätaren fungera, efter ytterligare någon minut slocknade varvräknaren och därpå klocka, trip-mäteren och färddatorn. Då jag försökta starta efter att ha slagit av motorn och kvitterat varningen drog inte startmotorn runt. Efter att ha provat med ett nytt batteri så gick motorn att starta igen, men fortfarande samma varningsmeddelande och brist på funktion hos hastighetsmätare mm. HAr bytt tillbaka till orginalbatteriet och problemen kvarstår, men motorn går att starta (går precis lika bra som alltid). Som det nu är så krävs det att jag tar ur nyckeln ut tändningslåset efter att ha slagit av motorn väntat en stund om jag därefter försöker starta så går det men varningsmeddelandet återkommer nästan direkt,varefter hastighetsmätare mm slocknar. Att det verkar vara något fel på det interna nätverket förstår jag, men vad ? Auktoriserad volvoverkstad har inte klarat av att lösa problemet trpts två försök. De hävdra att det är glapp i ett kontaktstycke, men har inte lyckats få bort glappet. Vid ett försök höll det i 10 km innan felet återkom Är det någon som råkat ut för detta fel, och vad gjorde du i så fall åt det ?
Användarvisningsbild
av grillchips
Rekommenderar att ställa frågan i v70-avdelningen. :)
Service Subaru XV

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/mot[…]

Vad har denna för funktion?

Pekar du på värmeskölden eller d[…]

"Limp home mode" ?

Risken finns att du har slut på Eolysmedel :[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]