NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av absolutrobban
Hej alla kunniga volvo människor!

Jag behöver hjälp om jag ska köpa en V50 som jag sett ut!

Bilen är en volvo v50 1,8 -2005

Bilen har gått 11600 mil men motorn har nyss blivit byt på bilkompaniet i mora, den motorn som dom satt i nu har gått 6000 mil. Allt verkar frid och fröjd!

Men vad äre man ska passa sig för när man köper en sådan "gammal" V50?
av euroman
Drivaxlarna är inte dom bästa, vet dock inte om det gäller sugmotorn men t5an hade problem med detta, Man känner en vibration när man segdrar från 70-80km/h.

Sedan är det väll det vanligaste typ rost, busningar stötdämpare, service boken missljud mm :)
av absolutrobban
Haha jaha var det bara de :oops: nej då men då ska jag ut och provköra en gång till innan jag bestämmer mig! Men hur petig ska man va när man köper en bil på volvo? Ska man lita på att allt är frid och fröjd? Eller ska man behöva krypa runt på golvet inne i bilhallen?
av absolutrobban
Haha jaha var det bara de :oops: nej då men då ska jag ut och provköra en gång till innan jag bestämmer mig! Men hur petig ska man va när man köper en bil på volvo? Ska man lita på att allt är frid och fröjd? Eller ska man behöva krypa runt på golvet inne i bilhallen?
av xerys2012
Försök få till nån form av garanti alt öppet köp ett par dar. Risken e väl att du inte hittar nå fel på en 30 min lång provkörning. Jag hade dragit öronen åt mig när det gäller en bil med bytt motor. Med det sagt så tror jag det blir svårt för dig att sälja den i framtiden, om det inte är så att den e sjukt billig o du planerar att ha den tills det e dags för skroten...
Användarvisningsbild
av joel80
Varför är motorn bytt? Är bilen krockad? Att en motor rasar efter 11600 mil låter ju inte som något som bara händer utan yttre påverkan.

Jag hade tidigare en V50 1.8f -06 som jag var väldigt nöjd med. Det var bilen som nu fått mig att fortsätta vara Volvoägare. :)

Enda lite större problemet jag hade var att jag inte kunde köra med etanol när det var minusgrader. Den blev väldigt svårstartad. På nya modeller verkar inte det vara några problem men min 06a hade svårt. Om jag tankade i lite bensin så det var en blandning med kanske 30% bensin så funkade det fint..
av berrabus
xerys2012 skrev:Försök få till nån form av garanti alt öppet köp ett par dar. Risken e väl att du inte hittar nå fel på en 30 min lång provkörning. Jag hade dragit öronen åt mig när det gäller en bil med bytt motor. Med det sagt så tror jag det blir svårt för dig att sälja den i framtiden, om det inte är så att den e sjukt billig o du planerar att ha den tills det e dags för skroten...
Varför skulle den vara svår att sälja om den inte är sjukt billig?
Något har ju bevisligen hänt med gamla motorn men vad har det med resten av bilen att göra?
av absolutrobban
Motorn är byt pga vevaxeln skarr ihop på den gamla motorn, så nu har volvo satt i en "ny" motor som gått 6000 mil. Dom ska 790000 :- för den. Det är en 1,8 bensin som sitter i.
av absolutrobban
Motorn är byt pga vevaxeln skarr ihop på den gamla motorn, så nu har volvo satt i en "ny" motor som gått 6000 mil. Dom ska 790000 :- för den. Det är en 1,8 bensin som sitter i.
av Swopop
absolutrobban skrev:Motorn är byt pga vevaxeln skarr ihop på den gamla motorn, så nu har volvo satt i en "ny" motor som gått 6000 mil. Dom ska 790000 :- för den. Det är en 1,8 bensin som sitter i.
Jag hoppas du menar 79000:- :roll:

Känner du att du vill ha bilen, köp den. om allt funkar som det ska och motorn bara gått 6000 mil så den ju rätt så billig. Förutsatt att den är fräsch i övrigt.

Men som det är skrivet ovan, Tjata till dig åtminstonde 1 månads garanti om det inte redan ingår

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]