NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har en V50 2.0D som vill bli underhållsladdad då och då pga korta körsträckor samt dieselvärmare.

Har en CTEK laddare och har anslutit snabbkontakten till batteriet men måste ändå öppna huven varje gång och det är faktiskt jobbigt. Står dessutom i ett flerbilsgarage.

Någon som har tips på hur jag kan göra för att få anslutningskontakten lättillgänglig utan att öppna huven?
Kabeln med snabbkontakten är dessutom ganska kort tyvärr.

Tack på förhand.
Kabeln kan du självklart skarva så den blir längre och kanske dra fram den till fronten innanför ett dimljus eller nått. En snabbkontakt för motorvärmarkabeln är väl smidigast. Cteken går alltid att lägga någonstans.
Ja laddar varje helg och ctek snabbkontakten når upp på vindrutetorkarna så ja drar fram den där och laddaren får oxå ligga där. Inte passande i ett flerbilsgarage.
Laddaren ligger framme men inte så synligt men har inte så mycket val dock.

Hur har du fäst kontakten vid vindrutan? Bilder? :-)
Visst kan man skarva kontakten, tänkte inte på det... Bara att hitta ett snyggt ställe bara.
Ett varningens ord angående CTEK: Min CTEK är väl drygt 4 år nu och tyvärr är 12 V kabelisoleringen av sämre sort som torkar och tyvärr spricker. Detta resulterade i kortis vid dragavlastningen i själva laddaren. Lyckligtvis upptäckte jag det innan jag anslöt den till bilens batteri, hade ju kunnat slutat illa om det blev kortis när den var anluten och motorhuven stängd...... Så nu har jag satt en 10 A säkring på CTEK adaptern som sitter ansluten till batteripolerna och fixat en tillfällig isolering mellan ledarna i laddaren.

Kabeln skall jag byta ut senare, undrar bara vilken sorts stift som sitter i 12 V snabbkontakten? Man måste ju klämma om den kontakten, alternativt ersätta den med någon annan kontakt.
Ja har Ctek original sladden med tre dioder i snabbkopplingen. Den når precis från batteriet upp till vindrutetorkarna. Ja brukar öppna huven och dra ut sladden nedanför vindrutan och sedan stänga huven för att kunna larma på bilen. Sladden skulle säkert kunna ligga kvar mellan huven och nedanför torkarna hela tiden då det är rätt skyddat där bakom. Snabbkontakten är dessutom avsäkrad.
Detta är på en C30 -12
Kan ta några bilder ikväll när hon kommer hem med bilen. Passar bra att koppla på laddaren då så får den ladda över natten.
timebandit skrev:Hej

Har en V50 2.0D som vill bli underhållsladdad då och då pga korta körsträckor samt dieselvärmare.

Har en CTEK laddare och har anslutit snabbkontakten till batteriet men måste ändå öppna huven varje gång och det är faktiskt jobbigt. Står dessutom i ett flerbilsgarage.

Någon som har tips på hur jag kan göra för att få anslutningskontakten lättillgänglig utan att öppna huven?
Kabeln med snabbkontakten är dessutom ganska kort tyvärr.

Tack på förhand.

Jag har denna i min C30 med bensinvärmare:
http://www.defa.com/sv/automotive/warmu ... rger_1204/

Då har du ett vanligt "Defa motorvärmaruttag" i fronten som du pluggar in när du kommer hem bara så slipper man hålla på med att öppna huven å krångla..
av umekille
1.Som dem gör på lastmaskiner och lastbilar...
fastmontera batteriladdaren under huven...
dra ut en extra motorvärmarkontakt till den
bredvid bilens ordinarie...gör om din motorvärmarsladd
så den har 2 anslutningar /klart.
2.sätt en grenplugg på bilens kupevärmaruttag
göm batteriladdaren nånstans ovanför golvet och anslut den
till bilen/Klart.
Jag tänker som många redan tipsat om montera en fast batteriladdare från Calix Bild
Sedan en vanlig anslutning som används till motorvärmare nere i fronten

Kan ju vara ett alternativ om du nu kan tänkas skippa Cteken

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]