NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Keyeffdee
Tjenare
Har precis köpt en V50 2,4 -05 levereras 6:e mars.
Kan man köra den på etanol och bilen lär sig eller är det problem?
//FH
av specos
Eftersom det inte är en etanolmotor, så skulle jag inte ens tänka tanken(!) (plats för skratt för mitt omedvetna skämt)
av Keyeffdee
Okej tack. Roligt skämt :D
Det är så att i en tidigare bil jag har haft så körde jag 50/50. De (mekonomen verkstad) påpekade att motorn lär sig, men att jag inte kunde köra 100% var för att de visste inte om tanken i sig höll för påfrestningen av vad de sa en korrossiv vätska.
Motorn gick mycket renare och hade avsevärt mycket bättre acceleration.
av Keyeffdee
Kom tänka på en sak, det är kanske bättre att sätta in en trimbox i bilen för att optimera...???
av xerys2012
Jag hade inte gjort det! Men testa så får vi kanske snart se en ny tråd "V50 2,4 -05 startar ej" :D
Användarvisningsbild
av Rydell
Som sagt då motorn inte är gjord för det så kommer det inte gå bra. I en etanolmotor så är saker och ting optimerade för att tåla etanolen. Men visst går det att köra bilen med en etanolblandning men det kostar nog mer än vad det smakar i det långa loppet med dyra reparationer av motorn. Avråder till det.
av sweanbrown
Jag körde min v40 i 30 000mil med 100% etanol. Köpte en flextek-variant. Bilen höll. Alla slangar höll. Avgasvärdena var exemplariska och bilen gick som en dröm.

Kolla delarna på mekonomen till en flexifuel-bil och jämför med en bensinare av samma modell. Oj. Samma delar. Konstigt. Lurade av bilindustrin.
Senast redigerad av 1 sweanbrown, redigerad totalt 0 gånger.
av Volvias
Tanka aldrig etanol när det är vinter eller om du inte vill göra service varje 1000 mil.
av V50Summum
Volvos "gamla" 5:or som inte är etanolmotorer går paj i ventilsätena när man kör etanol om jag inte minns fel.

Men prova :-) Går det så går det. Körde Min gamla BMW 320 -89 på etanol utan att röra en pinal. Drog 0,9 bensin och 0,9 etanol = besparing
av getsome
Bilken kan lära sig om styrprogrammet klarar att reglera lambdavärdet så långt utanför specar för bensin (30% extra bränsle) , kör du i etanol så kommer lambdan direkt signalera mager blandning och öka bränsle tills antigen den når sitt övre satta gränsvärde i programmet och antigen så kan den komma upp i lambda 1 och eller inte och ger då isf felkod (motorlampan tänds). Resten av motorn har inga som helst prioblem med etanolen men som någon tidigare nämnde kör inte 100 % på vintern för då blir den segstartad som satan. Mitt tips är börja med 50/50 för att sen öka inblandningen stegvis tills antigen motorlampan tänds eller bilen börjar hacka / gå illa vid hög belstning , går den däremot fin fint på 100 % så kör på :)

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]