NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skulle vara tacksam om jag kunde få lite tips av er här på forumet ang ett litet fenomen. Har en v50 - 06 som strular lite.
"Strulet" inträffade första gången i slutet av Nov - 12. Vi var på väg hem ifrån Ullared då lampan som indikerar att något i
bilens avgasreningssystem tändes. Bilen fortsatte att gå precis som vanligt, inte "ryckigt" eller så som jag läst här på
forumet att den kan göra om det är fel på något i just avgasreningssystemet. Så vi fortsatte hemåt.

Eftersom jag fått veta att det inte är någon "fara" att köra bilen om man inte uppmärksammar att den går märkligt, så
använde vi bilen normalt några dagar, då jag fick tips om att skruva loss polerna på batteriet för att släcka lampan. Det
blev en omedelbar succé. Dock tändes lampan igen mindre än 24h senare. Då beslöt jag mig för att be en släkting med en
felkodsläsare(av bra kvalitet)att kolla upp bilen åt mig.

Vi hittade inte en ända felkod som handlade om avgasreninssystemet. Vi raderade ändå alla koder och lampan slocknade och
var släckt i ca: 3v, tändes igen och var så i drygt 1v, sedan slockande den och kom tillbaka på liknande sätt. Detta har hänt
på precis samma sätt 2 eller 3ggr ytterligare och senast i helgen tändes den igen! Nu vill ja ha lite tips ang. detta, INNAN jag
lämnar in bilen för felsökning. Frågade förra ägaren om styrboxen var flyttad. Enligt honom var den inte det, kan detta problem
ha något med att boxen blir utsatt för slask/vägsalt osv? I så fall, är detta något volvo åtgärdar på goodwill, trots att bilen är
så pass gammal, jag menar det är ju forf. en miss i från deras sida från början. Eller kan man bara strunta i detta och anta att
det inte uppstår i vår/sommar/höst? Detta blev visst en hel novell :D , hoppas ni orkat läsa allt och att ni har några tips!

*Vill förtydliga att bilen aldrig under denna period gått dåligt, utan alltid startat och fungerat bra.*

Hälsningar
Rickard
Nja, så "enkelt" va det tyvärr inte..
Har iaf besiktat bilen och via deras felkodsläsare hittades: "P0026 Insugsventilstyrning magnetventilkrets område/prestanda (bank1)". Fråga är om någon här inne vet något om detta och vad en reparation skulle kunna gå på? Eller är det omöjligt att veta utan en felsökning på verkstad? Tacksam för svar!
rikrd skrev:Nja, så "enkelt" va det tyvärr inte..
Har iaf besiktat bilen och via deras felkodsläsare hittades: "P0026 Insugsventilstyrning magnetventilkrets område/prestanda (bank1)". Fråga är om någon här inne vet något om detta och vad en reparation skulle kunna gå på? Eller är det omöjligt att veta utan en felsökning på verkstad? Tacksam för svar!
Åk till en volvo verkstad och läs ut felkoderna så kan vi hjälpa dig. En avläsning kostar mellan 300-500 beroende på var i landet du befinner dig!

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]

Service Subaru XV

Men det var ett "ruggigt" pris. Han &a[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]