NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dytter
På vägen hem från affären tappade min V50 plötsligt all kraft och det gick inte att komma upp i mer än ca 1500 rpm. En varningslampa tändes om att jag skulle uppsöka serviceverkstad. Lyckades ta mig till en parkering och stängde av bilen. Det rykte svagt från motorhuven. Jag hade precis tankat så min första tanke var att det skulle råkat hälla fel i pumparna. Har läst om att Jet gjort det förr... Men jag har inte hört att någon annan drabbats så det verkar inte troligt. Jag fick bära hem maten i omgångar och lämna bilen. Sista gången jag var där testade jag att starta bilen igen. Den startade lätt men det gick fortfarande inte att få upp bilen i mer än 1500 rpm. Varningslampan var nu släkt.

Nu funderar jag på vad jag skall göra. Är det märkesverkstad som gäller, eller kan en annan verkstad göra det tillräckligt bra till ett bättre pris. Eller kan det rent av vara något som kan vara värt att titta på själv?
av JohnB
Din bil har troligen hamnat i det som kallas "limp home mode" pga av att en felkod loggats i bilens styrsystem. Den kommer då att fungera med kraftigt reducerad prestanda för att skydda motorn tills att du kan ta dig till en verkstad. Orsaken kan vara något fel på bränslet eftersom du just tankat eller att partikelfiltret är tätt eller något helt annat. Svårt att säga utan att läsa ut felkoder. Det kanske finns någon på forumet i din närhet som kan hjälpa dig med det om du skriver var du bor. Att endast läsa ut felkoder kostar runt 600:- på Volvoverkstad men priserna varierar nog beroende på var man bor.

/John
av dieselputte
Limp home mode borde du kunna får upp emot 2800 rpm.

Det kan vara EGR problem. Prova att pumpa med gaspedalen så kanske det släpper, om det gör det så är det EGR = rengöring , eller byte. Finns en bra guide för detta , använd sök funktionen.

Jag hade EGR problem (Motorn ursvag, dog så fort man släppte upp kopplingen, max varv för mig c 1200 rpm) och första gången fick jag felmeddelande som försvann efter nästa start och sen inte syntes mer. Jag pumpade på gasen och det gjorde susen , fick upp varvtalet, åkte sen ut på E4 och blåste ur motorn ordentligt, sen till Volvo som direkt konstaterade EGR. Byttes gratis på avgasreningsgarantin (Max 8000 mil, eller 5 år gammal bil)

Röken du såg kan ju komma från dieselvärmaren så det är förhoppningsvis inget att oroa sig för.
av dytter
Nu var jag ute och testade att starta motorn. Den varvade normalt igen. Behövde inte ens pumpa på gasen. Motorn lät lite knackig men det brukar väl dieslar göra då de är kalla. Har inte lyssnat så noga innan och har bara haft bilen tre dagar (varav den stått still två...). Skall jag tolka detta som att det troligen är EGR?

Läste instruktionen för att rengöra EGR och kände att jag nog gärna slipper det jobbet. Dels tar det mycket tid och dels är jag rädd att göra mer skada än nytta. Har inte mekat med något som ens liknar en motor sen jag trimmade moppar för 20 år sedan.

Skall man satsa på en dyr märkesverkstad? Jag vill såklart inte lägga mer pengar än nödvändigt, men samtidigt vill jag inte riskera att jobbet görs dåligt så att jag snart får samma, eller andra, problem.
av dieselputte
Det kan ju hända att EGR släppt av sig själv vid senaste starten. Ett annat fel jag kan tänka mig är att du ev fått is (som kan ha tinat bort nu) i slangarna mellan partikelfiltret och differential tryckgivaren för partikelfiltret. Detta ger fel i tryckmätningen och då sätts bilen i "limp home mode", men som tidigare nämnt så borde du ha kunnat varva till 2800 rpm.

Försök kolla felkoder så fort som möjligt. Du kan ju ställa en fråga här om det är någon med eget diagnosverktyg i din hemtrakt kan hjälpa dig att kolla felkoder för nån hundring.

Om du funderar på att ha kvar bilen länge så kan du köpa eget diagnosverktyg via webben. Finns nån tråd om detta och vilket verktyg som är bäst. Kostar runt 1000 kr och det tjänar man ju in fort jft åka till verkstaden @450-600 kr.
av dytter
Har läst av felkoder nu. Kostade 400 på mekonomen. Tre felkoder fanns det. Partikelfilter, felaktig signal. EGR-system, för låg signal. Turboregulator, för lågt tryck. Killen på mekonomen sa att alla tre kunde orsaka det fel jag beskrivit. Nu skulle jag vänta på att felet dyker upp igen och komma tillbaks och avläsa (ingår i de 400:-).

En undring.... Varför behöver inte alla felkoderna åtgärdas? Vad innebär egentligen en felkod?
av dieselputte
Det är svårt att tyda dessa koder, minns att jag hade EGR felkod när tryckgivaren till DPF gick sönder , så det kan vara svårt att tyda vad som är fel i detta fall. Kan ju även vara DPF som håller på bli igensatt då jag antar att man får lågt turbotryck då. Har för mig att det finns en annan tråd med liknande symptom och då var det DPF.

Hur långt har bilen gått? Köpte du den hos en bilaffär eller privat? Om du köpte den via bilaffär för några dagar sedan är det bara att åberopa konsumentköplagen och be att de fixar till detta.

Om bilen gått mer än 12000 mil bör du kolla om de har bytt DPF och kolla om det finns kvitto som styrker detta.

Om du besöker verkstaden för koll av felkoder igen så be att få en tvångskörning av DPF regenerering.
av dieselputte
Med 17600 mil körda så bör du kolla om partikelfiltret byttes ut vid 12000 mila servicen. Kolla i serviceboken om den servades på nån Volvo verkstad vid den servicen. Finns även kvitto så är det ju bättre, bara en stämpel är ju inte alltid nåt att lita på. Tror även att du kan kolla service historiken hos Volvo om den servats där.

EGR och tryckgivaren brukar oftast ge upp innan 10000 mil och när de väl bytts ut till nyare revision håller de bra.

Kolla upp aktuell snitt förbrukning på landsväg när du kör 90km/h , bör ligga på runt 0,55-0.65 vid plan vägsträcka. Ligger du på 0,7-0.9 så är det troligt att DPF regenerering pågår. Vid regenerering så brukar motorn rycka lite runt 1800 rpm och det pågår 10-20 minuter, sen skall förbrukning sjunka till de lägre värdena. Om du ligger konstant på de högre värdena så kan du ha konstant regenerering , vilket på sikt kan leda till att diesel kommer ned i vevhuset och späder motoroljan. Till slut stiger nivån på oljestickan och motorn kan börja tokrusa när olja kan sugas in i insuget via vevhusventilation. Konstant regenerering är ett tecken på igensatt DPF. (kan även vara en tempgivare som felar) Kolla även nivå på oljestickan.
av dytter
Snittförbrukningen är ok. I alla fall enligt displayen. Körde till Mekonomen igår för ny avläsning av felkoder. På ungefär 2 mil tur och retur så snittade jag 0,55. Några rödljus men sedan 90-väg.

DPF hade dykt upp igen så det är troligt att det är det största problemet. Har bokat in mig för byte. Sen får vi hoppas att inte felen med EGR och turbo kommer tillbaks. Min förhoppning är att de skall vara följdfel av DPF....

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]

Reklamation hos verkstaden?

Ja, om nu den bilfirma jag brukar anlita till s&ar[…]