NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stylla
Som det ser ut nu har jag tre bilar:
Volvo V70 2,4d MY10 8600 mil
Volvo V50 T5 MY06 15500 mil
VW Golf 1,6 2001 18400 mil

Eftersom vi ska bli föräldrar och behöver en rymlig familjebil köpte jag för några veckor sedan ovanstående V70
Nu ska min bilpark krympas till enbart två bilar, V50 eller golf ska alltså bort.

V50 är ju givetvist lite dyrare, men enligt mina kalkyler skiljer det ungefär bara 1500 kr/månad mellan V50 och golfen. Kommer kanske köra max 1000 mil per år med andrabilen.
Hur skulle ni göra? Vilken skulle ni sälja?
Användarvisningsbild
av Lundbeck
Jag hade sålt Golf'en även om jag är ett VW-fan i botten.

Det kan vara skönt att ha två "likadana" bilar, kan bli en del positiva effekter, liknande instrumentering, du kan använda samma hjul till dom, pruta mer på verkstaden, behöver bara köra till en verkstad istället för två. etc.

Mina 2 cents.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.
av Lövet
Vad har du råd med? Klart man hellre skulle ha V50in kvar men jag ser inte riktigt poängen med två så snarlika bilar V50/V70. Golfen känns som en väldigt billig "extrabil" som man kanske kan ha kvar bara för att.
Användarvisningsbild
av V9097
Behåll golfen och spara 1500:-/mån på ett konto till lillpysen. Så finns det en bra slant till både körkort och bil om 18 år

Såvida inte Golfen är i dåligt skick och snart måste bytas
Användarvisningsbild
av grillchips
Egentligen hade jag velat säga; sälj Golfen. Men 1500kr/månad är ändå en slant (även om det låter som småpotatis för dig ;))
Frågan är egentligen VAD du ska med en till bil till? Att åka från punkt A till B utan någon större packning osv? Behåll Golfen. Inte så hemskt gammal och förmodligen en hyfsat säker bil i den storleksklassen.
Har Golfen fungerat felfritt i din ägo? Har V50n fungerat felfritt i din ägo?
Finns många parametrar att ta hänsyn till men Volvotorsk som man är så hade man ju hellre sett att du behåller just V50n.

Jag själv gick förra sommaren från just en Golf, dock en 3a från 94 :lol: till en V50 pga gravid sambo. Inte ångrat mig en sekund. Anledningen? Behov av större bil givetvis, en barnvagn i en Golf3 (förmodligen ALLA Golfar) är ju inte att tänka på men framförallt säkerheten. Den hade inte ens ABS. :) Nu är förvisso din Golf såpass mycket nyare att sådana orosmoment kanske inte är att bejaka men ändock!

Och grattis får man väl säga. :D
av Swopop
Golfen känns som en vettigare andrabil, men v50n är ju klart roligare.

Har du råd, så behåll v50n. Annars skulle nog jag gjort som V9097 skriver och sparat undan dem pengarna eller lägga dem på något annat som behövs
av dongan
Varför köper alla en v70 så fort dom ska få barn?
När vi fick vår första hade vi en golf gti -99, precis att den stora liggvagnen gick in.
Så efter ett halvår så bytte vi till en v50.
Sen kom barn nummer två och visst är det lite meckigt att få in en liggvagn och en annan vagn till den store men det går.
Nu är dom 1 resp 3 år och båda sitter bakåtvända på höger sidan.
Visst, ska man ha fler barn kan det nog vara läge med en större bil men annars räcker det med v50.
Ingen kritik mot någon, bara några tankar.
Användarvisningsbild
av grillchips
dongan: Absolut, jag är skitnöjd med V50 som familjebil. Liggvagnen går in (Brio Go) och det får tillochmed plats ett par matkassar. Det räcker för min del. Men jag måste nog erkänna att vid barn nr2 så skulle jag nog fasen kika på en större bil, V60 är ju ganska snygg! ;)
Användarvisningsbild
av gooose
grillchips skrev:dongan: Absolut, jag är skitnöjd med V50 som familjebil. Liggvagnen går in (Brio Go) och det får tillochmed plats ett par matkassar. Det räcker för min del. Men jag måste nog erkänna att vid barn nr2 så skulle jag nog fasen kika på en större bil, V60 är ju ganska snygg! ;)

Lite kul att du upplever V60 som en större bil än V50 spec när det är bagagen du är ute efter

Golv ytan må vara något större i V60 men med den lutande rutan så hade jag provlastat vagnar innan köp

//Gooose
Användarvisningsbild
av Dogfight
gooose skrev:
grillchips skrev:dongan: Absolut, jag är skitnöjd med V50 som familjebil. Liggvagnen går in (Brio Go) och det får tillochmed plats ett par matkassar. Det räcker för min del. Men jag måste nog erkänna att vid barn nr2 så skulle jag nog fasen kika på en större bil, V60 är ju ganska snygg! ;)

Lite kul att du upplever V60 som en större bil än V50 spec när det är bagagen du är ute efter

Golv ytan må vara något större i V60 men med den lutande rutan så hade jag provlastat vagnar innan köp

//Gooose
Enligt ett Kombitest i Teknikens Värld så lastar volvo V50 37 läskbackar, V60 31 backar och V70 42 Läskbackar. Så v60 är inte större än en V50. So nämnt tidigare så testlasta innan du byter till V60. Jag slog huvudet i taket när jag skulle gå in och ur både v40 och v60 på förarplatsen. V50 och V70 verkar högre i insteget. Därför det blev en V70 som ersättare för min inlösta V50 och inte en V60.
Dogfight
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Service Subaru XV

Jaha, har nu varit och hämtat Subarun på[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]