NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Coolvette
Min 2007 V50 1,8F har körts på E85 sedan i våras, för ett knappt år sedan.

Jämfört med bensin gick förbrukningen upp cirka 30%, precis som jag blivit förutspådd, från cirka 0,75 till drygt litern på E85.

Nu i vinter har den legat stabilt över litern, senaste tankningen på 1,18 liter per mil på E85.

Min fråga är om denna ökning är normal vid konstant frystemperatur eller har något annat orsakat detta?
av Rådlös
Hur mycket ökade den från sommaren till vintern på E85?
Jag kan tillägga att min V70 2.0F -08 drar 1,18 blandad körning, uppmätt på ett par sommarmånaders tid och enbart på E85. Det är möjligt att den tar lite mer på vintern, men det har jag inte mätt upp.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Coolvette skrev:Min 2007 V50 1,8F har körts på E85 sedan i våras, för ett knappt år sedan.

Jämfört med bensin gick förbrukningen upp cirka 30%, precis som jag blivit förutspådd, från cirka 0,75 till drygt litern på E85.

Nu i vinter har den legat stabilt över litern, senaste tankningen på 1,18 liter per mil på E85.

Min fråga är om denna ökning är normal vid konstant frystemperatur eller har något annat orsakat detta?
Motorn fetar på blandningen ordentligt innan den blir genomvarm, vilket resulterar i högre snittförbrukning på vintern.

.
Användarvisningsbild
av Coolvette
Rådlös skrev:Hur mycket ökade den från sommaren till vintern på E85?
Jag kan tillägga att min V70 2.0F -08 drar 1,18 blandad körning, uppmätt på ett par sommarmånaders tid och enbart på E85. Det är möjligt att den tar lite mer på vintern, men det har jag inte mätt upp.

Från cirka 1,04 till 1,18, inte mätt över långa perioder men över några tankar.

Att kallstarter fetar på blandningen känns givet och vid denna årstiden blir kallstarterna flera.
av Mwi
Teoretiskt dra bilen mindre om du tankar etanol nu på vintern, nu är det E75 du tankar alltså en högre bensin inblandning. Men övriga faktorer gör att förbrukningen ökar, fast energiinnehållet på vinteretanolen är högre.
Användarvisningsbild
av crumpets
Det är kylan. Den hade dragit ungefär lika mycket mer på bensin. Fast lite värre är nog etanolen eftersom den brinner kallare.
Problem med värmen på 740

På dessa bilar utan AC är där en v[…]

Värmepaket 940

Rengjorde mattorna i bilen upptäcker det &aum[…]

Avlagringarna är väl sot och olja. M&aum[…]

installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]