NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av :stefan:
Farsan ska besiktiga och det kom på min lott att fixa trasiga blinkerslampan. Men hur byter man den i backspegeln?

Bröt lite försiktigt med en spårmejsel typ överallt, men jag tycker att alla plastbitar överlappar varandra. Den står dessutom ute i kylan så det knakar ju i den frusna plasten oavsett vad jag gör. Rätt vad det är knakar det till på fel sätt och så har nåt gått sönder.
Jag har googlat som en dåre, men hittar inte rätt. Måste man ha bort spegelglaset för att komma åt den inifrån?

Kollade i instruktionsboken och där står hur man byter varenda glödlampa - förutom sidoblinkersen... :D
Senast redigerad av 1 :stefan:, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av grillchips
http://i49.tinypic.com/imi0io.jpg
Där monterade jag R-designkåpor på min V50 och plockade därför bort spegelglaset och visst skymtar man en kontakt för blinkersen där! Glaset är enkelt att bända loss, så det fixar du utan problem.
Användarvisningsbild
av Lundbeck
:stefan: skrev:Farsan ska besiktiga och det kom på min lott att fixa trasiga blinkerslampan. Men hur byter man den i backspegeln?

Bröt lite försiktigt med en spårmejsel typ överallt, men jag tycker att alla plastbitar överlappar varandra. Den står dessutom ute i kylan så det knakar ju i den frusna plasten oavsett vad jag gör. Rätt vad det är knakar det till på fel sätt och så har nåt gått sönder.
Jag har googlat som en dåre, men hittar inte rätt. Måste man ha bort spegelglaset för att komma åt den inifrån?

Kollade i instruktionsboken och där står hur man byter varenda glödlampa - förutom sidoblinkersen... :D
Enligt VIDA ska du ta bort glaset först, sedan kåpan, och efter det ska du komma åt lampan.

Bild

Bild

Bild
Aha, det är via glaset alltså. Märkligt att man inte kan ta loss kåpan utan att ha bort glaset först?
Bytte bil med farsgubben igår, så jag ska se om jag inte kan trassla in den i garaget på jobbet - tycker inte om att bryta på plast i minusgrader... ;)
Användarvisningsbild
av grillchips
Du kan men det blir bra mycket enklare och säkrare att ta bort glaset. Vet att folk försökt utan att ta bort det och då har de istället sabbat clipsen kåpan sitter fast med. :)
Precis, det är clipsen jag är orolig för... Vet hur mycket bök det var att få loss bakersta plastkåpan när jag monterade dragkroken - vet man inte exakt var de sitter är risken överhängande att de går av.

Men nu står den inne i värmen så efter lunch ska jag ge mig på det där. Besiktning vid 16... ;)
Lundbeck skrev:
:stefan: skrev:Farsan ska besiktiga och det kom på min lott att fixa trasiga blinkerslampan. Men hur byter man den i backspegeln?

Enligt VIDA ska du ta bort glaset först, sedan kåpan, och efter det ska du komma åt lampan.

Bild
Okej, glaset är loss - men sen då? Jag kommer ju inte åt clipsen från det hållet, inte heller att "putta" på kåpan så den hoppar loss, eftersom själva innanmätet i backspegeln är i vägen.

Det lutar åt att bryta utifrån ändå. Om jag tolkar bilden rätt så sitter det clips i nederkant och inåt medan det ovanpå bara är någon form av styrpluttar? Eller ska man jobba uppifrån i alla fall?

Det här börjar bli lite väl spännande. Tre timmar kvar... :D
Hua, det där gick med ett nödrop!

Att ha loss glaset var egentligen överkurs, jag lyckades inte peta på något sätt som underlättade att få loss kåpan. Men när jag tryckte hela backspegeln framåt (utåt istället för att vika in den i "parkeringsläget") så fick jag syn på lite skarvar undertill i framkant. Så jag bände lite försiktigt och kände att om jag jobbade inifrån bilen så gav det efter. Lite mer bändande och kåpan ploppade loss!

Sen var det en enkel sak att pilla bort blinkersinsatsen, byta lampan, peta tillbaka insatsen och trycka tillbaka kåpan.
Egentligen skulle man kanske klara sig genom att bara ta av glaset, man ser kablarna och gummitätningen som lampan sitter i när glaset är väck - så med lite vilja och tålamod kanske det går utan att ta bort kåpan.

Sen var det "bara" glaset kvar och det gick sämre. På insidan av glaset finns det två vita flärpar som, tror jag, ska ner i två spår när man trycker tillbaka glaset. Dels är kablarna till värmen i glaset i vägen och dels så vägrade ena flärpen gå ner i springan. Det ska ju vara lite tight, men den fastnade ovanpå och vek sig, vilket gjorde att motorn inte orkade vinkla in spegeln. Efter en massa svärande petade jag iväg den flärpen helt åt sidan, kanske inte helt korrekt men nu fungerar iaf spegeln. Och lampan. :D

Nu funkar iaf blinkersen, få se om resten av bilen går igenom. ;)

Tack för all hjälp!
Problem med värmen på 740

På dessa bilar utan AC är där en v[…]

Värmepaket 940

Rengjorde mattorna i bilen upptäcker det &aum[…]

Avlagringarna är väl sot och olja. M&aum[…]

installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]