NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Klingonswe
Hej!

Har letat i trådarna om Haldexkoppling men hittar inget bra svar. Har köpt en Volvo V50 T5 AWD och undrar vilken generation på Haldexen det är. Bilen är tillverkad 2008-09 således en MY09.

Tack på förhand
//Kai
av svda
Alla V50 AWD har Gen3, men den är inte helt identisk med den som sitter på t.ex. S80. Finns en film som visar olje/filterbyte på en S80 med Haldex Gen 3. Det mesta verkar lika, men påfyllningshålet sitter inte på samma ställe, varken för Haldexen eller diffen som sitter efter Haldexen. Det skall f.ö. vara helt olika olja i dessa.
av Miinan
svda skrev:Alla V50 AWD har Gen3, men den är inte helt identisk med den som sitter på t.ex. S80. Finns en film som visar olje/filterbyte på en S80 med Haldex Gen 3. Det mesta verkar lika, men påfyllningshålet sitter inte på samma ställe, varken för Haldexen eller diffen som sitter efter Haldexen. Det skall f.ö. vara helt olika olja i dessa.
Ganska säker att min 05a har haldex 1
av svda
Haldex 1 har jag svårt att tro, men det kan vara en Gen II. Gen II och III är utseendemässigt ganska lika med funkar lite olika. Gen 1 ser helt annorlunda ut. Det finns många olika teorier om vilka generationer som användes i V50. Jag tror att AWD försvann från 2011 i Europa. Min T5-10 AWD lär ha varit den sista. Möjligen uppgraderade man från Gen II till Gen III från faceliften 2008.

https://www.awdwiki.com/en/haldex/
Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]

Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]