NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av brandten
Hej,

Ny här på forumet och börjar med ett gäng frågor.
Vi ska byta företagsbil nu och var egentligen sugen på en liten bil (kör Citroën C3 1,6 -03) idag. Vi kommer dock behöva en modell större där det går in en barnvagn där bak och jag har nu varit runt på i princip alla bilmärken men kan inte bestämma mig.

Tycker att SAAB 9-3 och Volvo V50 är riktigt nice och ligger bra i pris både förmånsvärde och leasingavgifter m.m.
Tittade på en V50 på blocket (Volvo V50 1,6 DRIVEe Momentum) och genom registreringsnumret kunde jag se att den drar 0,38 blandad körning! Stämmer dessa låga siffror verkligen?

Hur drar en T5 i jämförelse?
Är en AWD dyrare i drift?

Sedan finns det ju hur mycket olika "paket" som helst, Kinetic, Momentum, Business Edition m.fl. Finns det någon lista jag kan se alla skillnader mellan dessa?

Jag har läst i andra trådar på forumet att det inte verkar vara något problem med att få plats med barnvagn + lite packning.
av Lövet
Nej de stämmer inte. Dessutom kräver 1.6D riktigt dyr service var 6000e mil om du ska följa serviceboken vilket trycker upp driftskostnaderna i nivå med de större dieslarna. Kör du inte långt kan en bensinare vara ett helt okay alternativ. Dessutom oerhört mycket roligare 8)

Awd lägger på cirka 1dl med mil jämfört med en vanlig T5.

(ur minnet)
Kinetic = vanlig utrustning såsom farthållare, färddator osv
Momentum = Kinetic + parkeringsvarnare + xenonljus
Summum = som ovan plus skinnklädsel och elstolar
av dongan
Om man håller 70-80 på landsväg kan man hålla 0,38.
Annars ligger man mellan 0,42-0,45.
Är väl additiv tillägget som är en extra kostnad på dieslar bara?
Sen tillkommer partikelfilter byte vid 12000.
Inga problem att få plats med barnvagn, har själv en v50 och 2 barn på 1 resp 3år.
av Swopop
bränsle siffrorna hos transportstyrelsen är sällan att lita på, men nog är den relativt snål.

Dock kan det, som andreas_lofgren skriver, vara värt att räkna in servicarna(stavning?) i driftkostnaderna.
En bas service kostar runt 2-3k, 6000mila och 18000mila servicen kostar 5-6k, 12000mila service ~12k och 24000mila servicen 20+k

vid 24000 mil ska både partikelfilter och kamrem bytas. därför är den servicen snordyr. (om man gör den på en volvo verkstad i alla fall)

Den D5:a och andra sidan har underhållsfritt partikelfilter, så 12000 och 24000mila servicarna är samma som 6000mils servicen. kamrem byts vid 18000mil på D5

Min D5:a visade ~0,67l/mil enligt färddatorn när jag pendlade 4 mil t&r till jobbet och nu när jag har 14mil t&r till jobbet visar den 0,57.

Vad som lönar sig för dig beror helt på hur långt du kör per år..

En T5 drar väl runt litern
Användarvisningsbild
av brandten
Tack för snabbt svar hörrni! Verkar ju vara snordyrt att äga en Volvo (utan att ha jämfört med andra liknande bilar (ska jämföra med en SAAB 9-3SC också)).

Kör ca 150mil i månaden men fördelningen är lite varierande. Till och från affären, 10mil ena dagen enbart i Stockholm City och ibland drar jag iväg till föräldrarna i Dalarna (40mil). Jul/Nyår/Påsk/någon gång på sommaren kör vi långt, till Norge b.la så då drar man iväg 4-500mil på en vecka. Så som sagt, det varierar väldigt men ligger nog på totalt 2500mil per år ca.

Körde Lexus för en stund sedan och tyckte det var jävligt drygt att behöva tanka upp den 80 liter stora tanken en gång i veckan. Nu kör jag Citroën och kommer 55-60 mil på en 36 liters tank, men då har jag å andra sidan inte platsen som behövs. :(

Vi kommer som sagt att ha bilen på företaget som förmånsbil till mig men vill naturligtvis ha en driftsäker kärra som inte behöver stå på verkstaden en gång i månaden. Nu vet jag lite serviceintervaller så då vet jag vilka modeller jag ska leta efter när jag kollar runt så man inte köper någon som precis ska in på storservice.

Har även vart och provkört nya Toyota Auris HSD som var riktigt nice men där var bagaget 98x68x50 och en normalstor vagn (Emmaljunga) mäter ihopfälld yttermått: 91x59x51 cm (inkl hjul, längd x bredd x höjd) så det blir precis på håret i den bilen. Därför sneglar jag nu på en riktig kombi. :)
Användarvisningsbild
av grillchips
Om du nu sneglar på en RIKTIG kombi, varför hoppar du inte till V70 på en gång? V50 är ju som bekant inte den med störst lastutrymme och sitter någon längre än 170 i baksätet så blir det snabbt uppmärksammat. Nu är ju en V70 förstås dyrare på förmodligen alla plan men ändå, utrymmet finns ju där. :D
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Kolla gärna tråden här med "köpråd v50 2.0d" Den motorn ihop med MPS6 automaten (powershift) är mkt trevlig och har lite extra pulver mot de hopplösa drivE bilarna. Momentum är väl att föredra så man får lite lyft i interiören. Sedan finns ju den törstiga men charmiga 2.4i 170hk femman, mkt kul att varva. Frågan är ju vilka pengar och årsmodell du tänkt dig, under 2008 ska du absolut inte gå.
av Swopop
Kör du såpass långt som 2500mil/år så rekommenderar jag D5 motorn helt klart. Då får du en hyfsat snål, stark och rolig bil :)
Jag har nu 7 mil enkel resa till jobbet och kommer ungefär 90-95mil på en 60 liters tank, och då använder jag dieselvärmare på morgonen och efter jobbet.

Så på sommaren lär man ju komma ~110mil på en tank i alla fall.

En annan fördel är att D5:an servas varje 3000 mil, för 2,0d och 1,6d är det varje 2000 mil.

Håller även med föregående inlägg av W.A.P.E, och rekommenderar 08 eller nyare. Men allt beror på budget
Användarvisningsbild
av brandten
Budget upp mot 200k. Har kollat nya bilar för 260k.
Vill inte ha en V70 pga storleken när man ska parkera inne i stan, vilket jag gör dagligen på trånga platser.
Bra tips gällande -08 modeller och nyare, ska tänka på det när jag letar.
Vill INTE ligga å skvalpa på runt litern när jag kör, det är för dyrt!

Vill ha en C3/Polo storlek men bagageplats som en V70, utrustning som en Lexus, längd som en V50.
Ska helst vara automat, awd, bensinsnål som en Toyota Hybrid, svart eller vit.

Kul å jobba utifrån dessa "krav"... :)
Användarvisningsbild
av grillchips
Det är bra med krav men ibland kanske man får byta ut kraven mot önskemål och därefter börja tumma lite. Men plus i kanten för att du är väldig tydlig med riktlinjerna!
Problem med värmen på 740

På dessa bilar utan AC är där en v[…]

Värmepaket 940

Rengjorde mattorna i bilen upptäcker det &aum[…]

Avlagringarna är väl sot och olja. M&aum[…]

installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]