NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thomas J
Hej! jag kanske ska byta till mig en V502,0D-08 med 16" mil silvermet, dieselvärmare mm.
Fördelar och nackdelar, drar mkt/lite, skatt/försäkring, servicekostnader när byts kamrem om det finns :oops: .
Ja lite tips helt enkelt... ska byta mot min XC90 D5 -03
av Swopop
Kolla så partikelfiltret är bytt.. Pratikelfilter byts enligt serviceintervallerna vid 12000 och 24000, kamrem vid 24000 mil.
Förbrukningen ligger väl i runda slängar runt ~0,55 - 0,60l/mil + lite till vintertid då du använder dieselvärmaren.

Skatten kan du kolla på transportstyrelsens hemsida om du har reg numret på bilen, försäkring får du kolla på bolagens hemsidor.

Vet du vilket utrustningspaket den har?

Aldrig kört en 2,0d, men som jag fattat det så är det en relativt pigg och trevlig motor med sina 136 hk och 320nm
av Pson99
Hallå!

Jag kan varmt rekommendera 2,0D-motorn. Har en sådan i min Volvo C30 2,0D Momentum -07 och
jag är riktigt nöjd med hur den presterar! Känns nästan lite som en "sportbil" om man håller sig i
närheten av 2000 varv/min då man kan utnyttja vridmomentet till fullo.

Förbrukningen ska jag inte heller klaga på. Landsvägskörning i gynnsamma förhållanden ligger den
runt 0,45-0,47 om det är 70-90 vägar vi talar om. Motorvägskörning runt 0,55-0,60 och i stadstrafik
runt ca 0,75 liter milen. Mitt exemplar går som det verkar till och med snålare än D2-motorn som jag
prövade två exemplar av häromveckan (blev mycket förvånad över detta!).

Skatten ligger på ca 3000 kronor om året och det är ju förstås en liten peng. Var noga med att kolla
så dieselvärmaren har fått service och fungerar som den ska - annars kan det bli väldigt dyrt!

Lycka till!

// PIerre
Problem med värmen på 740

På dessa bilar utan AC är där en v[…]

Värmepaket 940

Rengjorde mattorna i bilen upptäcker det &aum[…]

Avlagringarna är väl sot och olja. M&aum[…]

installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]