NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cahors
Köpte en " ny " bil i tisdags (läs rubriken). Gått som en klocka,nyservad,rekondrad och besiktad av säljaren Bilbolaget. Den lilla stund jag haft den väldigt nöjd tills idag.
Sätter mig i bilen,vrider om tändningen,belysningen och instrumentpanelen tänds men inte det minsta tecken på tändning. Iom att jag inte kan nåt om bilar kollade en polare åt mig som hastigast. Självklart trodde jag att det var batteriet som var slut men vi kollade startmotorreläet om det kunde vara det men icke. kopplade på en batteriladdare och testade att vrida om tändningen men samma resultat. måste man vänta nån timme eller går det att teststarta på en gång med batteriladdare?
Satt iallafall den på laddning över natten för att se om bilen "vaknar" imorgon bitti.
Jo, instrumentpanelen visar inget fel....
Användarvisningsbild
av Vojje
Volvos originalbatteri från -07 är riktigt dåliga. Kan ge upp när som helst.
Självklart tar det några timmar att ladda ett batteri till hyfsad kapacitet. Om det nu ens tar ngn ladning.
av Swopop
cahors skrev:ok, trodde man kut göra precis som med startkablar....
För det behöver du en startbooster/starthjälp.

Startar inte bilen imorgon, så mät spänningen med en digital multimeter.
Är batteriet djupurladdad är det inte säkert att det tar emot "vanlig" laddning, utan då krävs det en laddare som kan chock ladda batteriet (Cteks recond program tex).

Prova även med startkablar om du har möjlighet:)
Användarvisningsbild
av Vojje
Använd endast startkablar efter det att du konstaterat att batteriet tagit laddning.
Åtminstone 10 Volt skulle jag rekommendera.
av cahors
bilen startade imorse! Efter kanske tio försök med tändningsnyckeln startade den men det var inte som tidigare bilar jag haft, då "hostade"bilen igång nu var det inte en tillstymmelse till det utan den bara startade.
ska jag byta batteri tycker ni? kollar inte bilfirmor batteriets skick innan försäljning till kund?
av Swopop
cahors skrev:kollar inte bilfirmor batteriets skick innan försäljning till kund?
Det är nog ingenting man ska räkna med.

Nu har inte jag jätte bra kunskaper inom området, så jag kanske är ute och cyklar, men är det verkligen batteriet som strejkar om bilen går igång efter 10 startförsök? Varje startförsök slukar väl ström ur batteriet och således borde batteriet bli sämre och sämre?

Köpa ett nytt batteri ska du inte göra, i och med att du inte ens haft bilen en vecka tycker jag bilbolaget ska stå för kostnaderna.
Kontakta sin säljare och se vad hen säger
Användarvisningsbild
av Vojje
cahors skrev:jättebra forum för övrigt tycker jag då jag inte har mycket bilkunskaper.
Vem f-n har det? :lol:

Det blev väl skillnad efter laddningen. Nu orkade startmotorn gå?
Reklamation hos verkstaden?

Ja, om nu den bilfirma jag brukar anlita till s&ar[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till v5[…]

Kan rekommendera spärrblock, speciellt vid tr[…]

@kebabpizza , finns sånt i Luxemburg?