NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av o0kungen0o
Tänkte sälja min xc70 och köpa en v50 1,6d 07 - 08 . Hur är dom i kvalité och vad ska man kolla efter? Standar fel? Dom är riktigt billiga i drift ju.
Användarvisningsbild
av MartinS
o0kungen0o skrev:Standar fel? Dom är riktigt billiga i drift ju.
Kostar väl drygt 1kr/mil i bara partikelfilter och additiv, ta med det i budgeten!

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
Om jag inte är helt ute och cyklar (rätta mig gärna om jag har fel någon!) så byts partikelfiltret var 12.000mil till en kostnad av cirka 12.000kr. Där utöver fyller man additiv var 6000:e mil till en kostnad av ~2000kr.

Det är inte alltid guld som glimmar...

/Martin
av kvillebäck
Partikelfilter kan man nog göra rent själv eller byta till en tredjedel av priset. I övrigt tycker jag det verkar vara ganska usel kvalitetskänsla. Om de är bättre eller sämre än andra bilar i samma prisklass vet jag inte men köpte man en Volvo för tjugo år sedan så var kvaliteten över genomsnittet. Jag skulle bestämt hävda att V50 inte tillhör Volvos bättre modeller men var även så missnöjd med den S80 2010 som vi hade tidigare att vi fick sälja den efter ett år. (köptes ny)

Att komma ner i de förbrukningssiffror som Volvo anger är mycket svårt mot en del andra märken då det går lätt.

Räkna med en förbrukning på 0,42-0,50 milen så blir siffrorna mer relevanta. Den förbrukningen klarar de flesta fabrikanter i en mellanklasskombi.

Lastutrymmet med fällda baksäten är mycket imponerande. Lade lätt in ett 185cm högt kylskåp med lite marginal igår.

Kolla så du inte råkar ut för en bil med hög skatt. En del importexemplar verkar ha hög skatt av någon anledning.
av dongan
Partikelfiltret kostar 7000 på volvo plus byte.
Har själv en v50 drive som nu gått 12000mil och är väldigt nöjd.
Ligger på en förbrukning på 0,38-0,42 på ett år.
av gidjeboj
Kör också en 1,6d 2010... Jag måste säga att jag är toknöjd, trots att jag åkte på en riktig smäll bara 1 månad efter jag köpt bilen... Hade höjden av otur att både en kontaktrulle i ratten och en EGR ventil hade gått sönder... Detta ligger dock fortfarande hos försäkringsbolaget så än vet jag inte vad denna smäll kommer att gå på.

Vad gäller förbrukning ligger jag ganska exakt på 0,5 i förbrukning, och då åker jag ganska blandat med statskörning och pendlar till jobbet 5mil per dag. Nu på vintern då jag nästan varje dag använder dieselvärmaren (som förövrig är det bästa som finns!) så kommer jag cirka 90mil per tank... Körde tidigare en xc70 (2.5T) Då stod man på macken en gång i veckan kändes det som!

Att sedan smällen att byta partikelfilter kommer på 12000mila servicen blundar jag lite för just nu, läst om folk som istället tvättat ur filtret och det har funkat utan problem. Till skillnad från andra biltillverkare så har Volvo valt att lägga in detta i serviceintervallen medans andra tillverkare byter filtret när det faktiskt behöver bli bytt. Går också komma undan några kronor billigare om man beställer filtret på nätet. Och det känns som att det går att spara dessa pengar i skatt och försäkringar mot min tidigare xc70.
av dongan
Har också bytt egr på min -09:a.
Men den byttes på garanti, har även fått klädseln på förarstolen bytt.
Problem med värmen på 740

På dessa bilar utan AC är där en v[…]

Värmepaket 940

Rengjorde mattorna i bilen upptäcker det &aum[…]

Avlagringarna är väl sot och olja. M&aum[…]

installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]