- mån 28 jan 2013, 19:10
Kör också en 1,6d 2010... Jag måste säga att jag är toknöjd, trots att jag åkte på en riktig smäll bara 1 månad efter jag köpt bilen... Hade höjden av otur att både en kontaktrulle i ratten och en EGR ventil hade gått sönder... Detta ligger dock fortfarande hos försäkringsbolaget så än vet jag inte vad denna smäll kommer att gå på.
Vad gäller förbrukning ligger jag ganska exakt på 0,5 i förbrukning, och då åker jag ganska blandat med statskörning och pendlar till jobbet 5mil per dag. Nu på vintern då jag nästan varje dag använder dieselvärmaren (som förövrig är det bästa som finns!) så kommer jag cirka 90mil per tank... Körde tidigare en xc70 (2.5T) Då stod man på macken en gång i veckan kändes det som!
Att sedan smällen att byta partikelfilter kommer på 12000mila servicen blundar jag lite för just nu, läst om folk som istället tvättat ur filtret och det har funkat utan problem. Till skillnad från andra biltillverkare så har Volvo valt att lägga in detta i serviceintervallen medans andra tillverkare byter filtret när det faktiskt behöver bli bytt. Går också komma undan några kronor billigare om man beställer filtret på nätet. Och det känns som att det går att spara dessa pengar i skatt och försäkringar mot min tidigare xc70.
Volvo V70 D4, Dynamic Edition, Hi-tech, Vit -13
Volvo V50 1.6D DRIVe, Summum, Vit -10 (Såld)
Toyota Aygo 1.0 (63hk!?) Grå metallic -08 (Såld)