NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dongan
Det har blivit dags för 12000mila service på vår v50 drive och jag har kollat 2 versktäder och båda säger att partikelfiltret bör bytas.
Total service kostnad hamnar på 15876 resp 14700.
Då kostar partikelfiltret 7000.
Så jag tänkte byta det och fylla på additiv själv så får dom nolla alla inställningar på servicen.
Någon som kan hjälpa mig med vilket filter jag ska ha, tänkte köpa på ebay.
av V50Summum
Har fått rådet att inte köpa filter på Ebay. Har dock inger erfarenhet. Sket i att byta på min 2,0D och det verkar funka. Kör 2x7mil om dagen i 110km/h så jag kör kanske optimalt.
av Lövet
I princip behöver du inte byta filtret förrän det är fullt, vilket kan ske ganska långt efter 12000 mil beroende på körstil.

Tänk dock på att du inte sparar några pengar på det egentligen för när du ska byta in eller sälja bilen kommer du garanterat få avdrag för att bilen ej är servad enligt intervall.
av dongan
Har nu kollat med en mekonomen verkstad där en service kostar 4300.
Samma saker ingår förutom partikelfilter, som jag byter/rengör själv när det behövs.
Får nog bli en service där och sen gå tillbaka till volvo nästa år.
av getsome
Sparar du kvittot på filtret & additivet så förstår jag inte varför nån skulle ifrågasätta ett filterbyte man gjort själv och komma med dumheter som avdrag vid försäljning , jag har alltid servat mina bilar själv och sparat alla kvitton på delar samt vätskor och hittils har ingen knorrat om det , det filtret du ska är samma som till focus & c-max eller fråga säljaren ifall det passar då jag har för mig att 2008 är det nån ändring som gör att de första inte passar. Byta filtret gör du själv på ca 1 h om inte bultarna får vinkelslipas av som jag fick på min pga rost då tar det 20 min till max. Var bara försiktig med slangarna för dom går sönder lätt.
av Gourmand
En V50 1,6 D oavsett årsmodell är en i alla sammanhang mkt ekonomisk bil, detta under förutsättning att man struntar i Bilia och liknande och byter partikelfiltret när det behövs samt att man köper filtret till rätt pris på den öppna reservdelsmarknaden. Samma sak med Eolys-vätskan, köp den på den öppna marknaden . Utomdordentligt sällan det behöver fyllas på. Är nu inne på min andra V50 med 1,6D-motorn och har aldrig haft en så ekonomisk och problembefriad kärra tidigare. Dessutom en av Volvos trevligaste modeller, men det är ju mest en bonus.
av dieselputte
Ev prisänkning vid försäljning uppvägs nog snabbt mot den extra kostnaden man får punga ut med hos tex Volvo @14-15 tusen. Är bilen äldre än 8 år eller har gått över 15000 mil (ingen maskin försäkring längre) är det ren idioti att serva bilen hos aktoriserad verkstad för detta. Bilen har ändå så lågt värde då. Om man byter själv så är det bra om man spar kvittot och tar en hel del bilder på själva bytet.
av berrabus
dieselputte skrev:Ev prisänkning vid försäljning uppvägs nog snabbt mot den extra kostnaden man får punga ut med hos tex Volvo @14-15 tusen. Är bilen äldre än 8 år eller har gått över 15000 mil (ingen maskin försäkring längre) är det ren idioti att serva bilen hos aktoriserad verkstad för detta. Bilen har ändå så lågt värde då.
Kan till viss del hålla med men har jag två likadana bilar att välja på, den ena är fullstämplad från Volvo och den andra har de senaste åren stämplar från Berras bilservice och jag inte känner till Berras bilservice väljer jag den förstnämnda.

Sedan tycker nog jag att även V50 diesel som passerat 15.000mil har ett ganska högt värde eller rättare sagt, försäljningspriset är ganska högt.
av V50Summum
Min V50 2,0d gick till 19000 mil med original filter. Märkte att den regenererade ofta och att förbrukningen gick upp. Köpte filter på Ebay ändå när det va dags. Har funkat bra hittills. 23000 mil nu. https://www.ebay.com/itm/321653709316?s ... 1436.l2649

Detta filtret tillverkas/konstrueras i Sverige av http://www.vege.se Ringde å pratade med dem om det iaf. och de va till mötesgående. Fick pris av dem direkt, men det blev billigare på Ebay ändå...
av mattsson81
en sak man kan prova om man gillar å fixa å trixa själv är att demontera filtret å spola det med ljummet vatten motsatt flödesriktningen. det brukar vara ganska mycket "brunt sot" jag tror/gissar att detta kommer från addetiven.
sedan låter man filtret torka över natten å sen återmontera.

Vet att det är en del bilder som är phot[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den gr[…]

Har stött på det på annat fordon […]

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]