NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Sedan en tid tillbaka vibrerar bilen vid motorbroms och hyffsat lågt varvtal (under 2000 cirka). Har ingen vibration vid jämnt eller kraftigt gaspådrag, bara vid motorbroms. Vibrationen är ganska krafig och känns ungefär som att motorn skulle gå orent (vilket den inte gör).

Har läst en att en del har haft problem med vibrationer vid acceleration och att det då varit drivaxel-drivknutar som varit boven, men för mig är det ju tvärtom bara vid motorbroms.

Någon som vet vad det kan vara?

Per
Har inte haft farthållaren aktiv vid vibrationerna hitills, men kan inte tänka mig att det skulle göra skillnad i mitt fall, bilen vibrerar vid motorbroms vare sig farthållaren är aktiv eller inte.

(Min vibration är uttalat vid motorbroms, inte i "lastresponsen" om jag skulle gasa och sedan lätta på gasen (typ återaktivering av farthållare).)
Staget sitter bakom motorn mellan framvagnsramen och motorn. Du ser det direkt om du tar bort motorkåpan under motorn. Det va det som va problemet på min 2010. Det va ett jäkla velande med det staget. För Volvo hade lagt in det gamla staget med stomme av plåt som en åtgärd på detta problemet, men senare hade de gjort en rationalisering och tagit bort det staget och ersatt det med samma stag som till alla andra motorer. Men som tur var så jobbar man på Volvo och kunde jaga på rätt gubbe att införa staget som funkar på dessa motorer.
På din motor ska staget vara i stommen vara pressad plåt. Det var ett sånt på min, men det vibrerade ändå, så det slits säkert med tiden 10000 mil hade min gått. De satte först dit det ersättande med aluminiumstomme, men det hjälpte inte och sent om sider så fick de ett till verkstaden efter att Partsberedarna på Volvo registerat om det staget som din bil ska ha.
Du ska ha detta nummer 30778647 och inget annat. Det finns en TJ på Volvo som hanterar detta problem Nr: 23168
Jag är nästan helt säker på att det är det som är dit problem. Eftersom motorn släpper gasen när den är uppe i senast lagrade hastighet så kan man säg att den motorbromsar...
Jag får väl hissa upp bilen och skruva av motorskyddsplåten undertill för att kolla helt enkelt. Går det att se på stag-plåten om den är ok, tips vad jag kan kolla efter? Mätaren står på 9.500 så det liknar ju din bil.

Jag prövade "återställning av farthållare" idag, men kände inte riktigt att det provocerade fram vibrationen..

En annan detalj är att detta har inte "smygit" sig in, bilen har varit ok, tills en dag för någon månad sedan då vibrationerna uppträdde vid motorbroms och lågt varvtal. Det tycker jag också talar emot utmattning (?) i motorstaget (då jag i så fall hade förväntat mig att beteendet hade kommit "smygande").

Jag kollade efter lite mer idag för att få lite siffror på motorvarvtal. Vibrationen kommer vid motorbroms från 1200 ner till 900 cirka.

Skakningen/hackning i bilen påminner om ifall man i krypkörning (1:a växel och ingen gas) bromsar ner bilen under tomgångsvarvtalet (700-800 rpm??) (vilket då gjorde att jag misstänkte ev. partikelfilterrengöring och att dieseln för filterrengöring kom in fel i tändcykeln). Dock vibrationerna försvinner om jag frikopplar och motorn går ner till tomgångsvarvtal..

Viss tendens till vibration finns faktiskt även vid acceleration (900-1200 rpm) men det är mycket mindre tydligt då.

Inga andra tips än stagplåt?
Senast redigerad av 1 Perra_367, redigerad totalt 0 gånger.
Tack för tipset, är det den extra massan som roterar med på motorsidan av drivaxeln?

Kommer jag åt att kolla? Varför bara vid motorbroms och lågt varvtal? Kan inte säga att jag associerat några "metalliska" ljud till beteendet (som att den skulle sitta löst.. ).

Något som iof stämmer väl in i tiden för när detta (vibrationer vid motorbroms) började visa sig är att kopplingen "slant" vid två tillfällen (om jag minns rätt så kan det också varit något "klonk"-ljud vid dessa tillfällen. Någon mer slirning på kopplingen har den inte gjort vare sig innan eller efter detta, kan det gå att associera med svänghjulet?

Om svänghjulsseparation; är det farligt att köra med, skall den promto in på verkstad?
Man ser inte på bussningen direkt om det är fel på den. Beställde ett stag från skroten med rätt nummer, men det hjälpte inte heller. Först när Bila satte dit ett nytt stag så försvann det. Bara nästan får jag lov å säg, men så är det är en egenskap hos bilen sa dom till mig. Har kört 2000 mil med det nu sen i somras och det är fortfarande ok.
Hade den upplyft igår och försökte kolla undertill, men kunde dock inte identifiera något artikelnummer på stag-plåten, om jag kollade rätt plåt så ser den iallafall ut att vara gjord i plåt.

För övrigt tyckte jag att vibrationerna var mindre uttalade igår efter att jag kört en del motorvägsmil, därför några nya teorier..

Kan det vara läckande EGR-ventil vid motorbromsning?
Kan det vara högt mottryck i partikelfiltret?

(Har dock inte haft något meddelande på instrumentbrädan om någon "aktiv felkod")

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]