NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cyberlelle
Min dieselvärmare började bete sig konstigt för några dagar sedan. När jag satte igång den medans motorn var påslagen så fungerade den. Men när jag stängde av motorn så stannade även dieselvärmaren. När jag sedan startade motorn igen så gick dieselvärmare åter att starta men stannade åter igen när motorn stängdes av.
Nu så vägrar den starta helt och hållet. När jag slår på den så blinkar den "på" en gång och sedan "av" igen. Den går heller inte igång automatiskt som den ska göra när det är kallt ute och motorn är igång.
Ställer jag tiduret så händer ingenting. När jag kommer till bilen efter att den inställda iden passerat så står det fortfarande "tidur aktiverat" eller nåt liknande som om den inställda tiden på tiduret inte var uppnådd än.
Jag får inga som helst felmeddelanden varken i färddatorn eller när jag kollar med Torque.

Är den nån som har nån ide om vad detta kan bero på?
Glödstift och brännkammare skulle det kanske kunna vara, men för mig så verkar det lite som att den inte ens försöker tända dieselvärmaren och att det skulle vara nåt programfel eller nånting som förhindrar dieselvärmaren att starta.
av timebandit
Kan bara rekommendera dig att prova sökfunktionen. Det finns många trådar som du kan läsa och ev. få tips på vad det kan vara.

Och sedan om du bestämt dig för att ta ut värmaren och försöka laga den själv så finns det en hyfsad guide i Tips & Trix sedan.
av pommfrittlund
hej,har själv v50 drive -09.fick liknande symptom som dig.
tog av minuspol en halvtimme,(som vissa kallar" norsk reset" :P ),provade sedan starta värmaren 3ggr.startar ej.
det som händer då är att den låses för fler startförsök.
gjorde om "reseten" igen, och då startar den,med mycket rök..

har fungerat sen dess, kör nu värmaren minst en halvtimme varje gång.
av Oggela
Hej,

Hade en S40 2.0d för några år sen men samma symptom. Precis som pommfrittlund skriver ovan så låser sig värmaren om den inte går igång efter 3 st. startförsök. Antingen gör du batteritricket eller så får du be verkstaden släcka felkoden. Om det är som jag misstänker så behövs glödstiftet bytas och kammaren rengöras/bytas. Även fläkten kan vara trasig men så var inte fallet på min.

Tyvärr är det en dyr service att göra då motorn måste lossas och flyttas för att komma åt värmaren. Tror jag betalade runt 4000 kr för nytt glödstift, kammare och arbete. Vanligt fel tyvärr......
av olaham
Hejsan

Tänkte att jag kunde dela med mig av mina erfarenheter av denna mycket bra men något korkade styrning av dieselvärmaren. Jag har en v50 1,6 -07 med 9000 mil på mätaren som jag nyss har fått helrenovera värmaren på, brännkammare, glödstift, styrenhet och vattenpump hade pajjat, ca 14000:- slutade reparationen på. Problemet med dessa värmare är att dom tar stryk vid kortare gångtid än 13-17 min, detta gäller vid kall väderlek, från ca 2-3 grader och kallare. Vid kortkörningar hinner värmaren bara starta innan då bilen stängs av och värmaren stannar, detta medför att den ej hinner göra sin "uppstartsfas-driftfas-urbränningsfas" kan vi kalla det.

Det som Volvos "programerare", ( som för övrigt inte direkt kan aspirera på någon tjänst hos NASA i detta fall.. nu var jag dum men..) har tyckt ska styra när denna värmare skall starta är att dom har länkat den till bilens yttertempmätare, ( sitter i vänster backspegel ). :shock: Den givaren har alltså huvudansvaret när värmaren ska starta. Pratar också med andra givare i motorn enligt Volvo själva men vad hjälper det i detta fall. Det är ju naturligtvis motorns temperatur som skall ha huvudansvaret här, då med hjälp av yttertempmätaren, otrolig tankevurpa av Volvo i detta fall. Finns ju absolut ingen anledning att värmaren skall starta om motorns temp är säg: 50-60 grader och det råkar vara 0 grader ute.. Avgasröret för brännaren blåser ju för övrigt rätt ner i backen, ingen avgasrening här inte.. :???:

Hur som helst blir det väldigt olyckligt här, värmaren startar OBÖNHÖRLIGT även om bilen är halv-varm och stått i varmgarage, direkt den känner att ute-temperaturen är kallare än 2 grader, ja då stampar den igång. Har man då kortare körtid än ca 15 min så tar värmaren stryk, det är den bistra sanningen. Tyvärr finns det inget sätt att ta den här funktionen ur spel via timern på s40, v50 i alla fall. På nya V70 finns faktist funktionen att via bilens menysystem sätta värmaren i OFF-läge. Mycket synd att detta ej går på v50, det finns ej heller någon uppdaterad mjukvara att ladda in, Volvo har inte orkat att ta fram detta, vilket skulle vara mycket enkelt..
Volvo tjänar stora pengar på dessa reparationer när det är sålt så väldigt många v50 dieslar, som för övrigt är en mycket trevlig liten bil. Sen finns det ett partikelfilter som också är ett riktigt sorgebarn på dessa bilar men det lämnar vi därhän.
Hoppas denna information kan hjälpa någon, om inte när man då ska titta på en begagnad s40,v50 diesel...

Ola
av MJA
Om du har betalat 14000 för reparation av värmaren har du blivit ordentligt luggad av verkstaden. Upplysningsvis så finns det i princip nya värmare hos många bildemonteringar för mindre än hälften av detta.

Hur hade du tänkt att enbart motortempen skulle kunna styra om värmaren ska gå eller inte?
Ska den inte starta om det är t ex -30 och motortempen inte överstiger 50 grader under körning?
av olaham
Det blev faktist ett försäkringsärende för mig, men det kostar direkt tusenlappar när märkesvärkstäder inkopplas. Svår/trångmekat är det också med värmarens placering. Det finns säkert renoverade begagnade värmare på bildemonteringar det är sant, skicket och funktionen på dessa blir svårbedömt dock men faktum kvarstår att dom sotar och bränns sönder för eller senare. Som svar på MJAS:s funderingar så menar jag att givarna som känner hur varm motorn är bör ha lite mer att säga till om så att säga. Givetvis så ska utetempen tas med i när värmaren går igång, men att som det är nu låta värmarens startfunktion styras slaviskt efter utetempgivaren tycker jag är ganska osmart faktist.
Den motor som sitter i min bil, 1,6d 16-ventilaren klarar att hålla bra värme i -22 grader vid motorvägkörning när värmaren är urkopplad, vilket jag provade nu innan jag fick tid på verkstad. Tilläggas ska att bilen var fullastad vid detta tillfälle, tempvisaren gick inte riktigt upp till samma ställe som vid fullt fungerande extravärmare, en pinne ifrån. Men motortempen sjunker snabbt vid finkörning i stadstrafik när det är så kallt och värmaren är ur funktion.
Det bästa har ju varit den här funktionen som nya V70 har att man kan välja sätta värmaren i OFF om man nu har kortkörning från ett varmgarage till ett annat.

Ola
av Pson99
olaham skrev:Hejsan

Tänkte att jag kunde dela med mig av mina erfarenheter av denna mycket bra men något korkade styrning av dieselvärmaren. Jag har en v50 1,6 -07 med 9000 mil på mätaren som jag nyss har fått helrenovera värmaren på, brännkammare, glödstift, styrenhet och vattenpump hade pajjat, ca 14000:- slutade reparationen på. Problemet med dessa värmare är att dom tar stryk vid kortare gångtid än 13-17 min, detta gäller vid kall väderlek, från ca 2-3 grader och kallare. Vid kortkörningar hinner värmaren bara starta innan då bilen stängs av och värmaren stannar, detta medför att den ej hinner göra sin "uppstartsfas-driftfas-urbränningsfas" kan vi kalla det.

Det som Volvos "programerare", ( som för övrigt inte direkt kan aspirera på någon tjänst hos NASA i detta fall.. nu var jag dum men..) har tyckt ska styra när denna värmare skall starta är att dom har länkat den till bilens yttertempmätare, ( sitter i vänster backspegel ). :shock: Den givaren har alltså huvudansvaret när värmaren ska starta. Pratar också med andra givare i motorn enligt Volvo själva men vad hjälper det i detta fall. Det är ju naturligtvis motorns temperatur som skall ha huvudansvaret här, då med hjälp av yttertempmätaren, otrolig tankevurpa av Volvo i detta fall. Finns ju absolut ingen anledning att värmaren skall starta om motorns temp är säg: 50-60 grader och det råkar vara 0 grader ute.. Avgasröret för brännaren blåser ju för övrigt rätt ner i backen, ingen avgasrening här inte.. :???:

Hur som helst blir det väldigt olyckligt här, värmaren startar OBÖNHÖRLIGT även om bilen är halv-varm och stått i varmgarage, direkt den känner att ute-temperaturen är kallare än 2 grader, ja då stampar den igång. Har man då kortare körtid än ca 15 min så tar värmaren stryk, det är den bistra sanningen. Tyvärr finns det inget sätt att ta den här funktionen ur spel via timern på s40, v50 i alla fall. På nya V70 finns faktist funktionen att via bilens menysystem sätta värmaren i OFF-läge. Mycket synd att detta ej går på v50, det finns ej heller någon uppdaterad mjukvara att ladda in, Volvo har inte orkat att ta fram detta, vilket skulle vara mycket enkelt..
Volvo tjänar stora pengar på dessa reparationer när det är sålt så väldigt många v50 dieslar, som för övrigt är en mycket trevlig liten bil. Sen finns det ett partikelfilter som också är ett riktigt sorgebarn på dessa bilar men det lämnar vi därhän.
Hoppas denna information kan hjälpa någon, om inte när man då ska titta på en begagnad s40,v50 diesel...

Ola
Ett tips till alla som åker kortare sträckor till arbetet eller liknande är att så fort det vankas temperaturer under 4 grader så sätt värmaren på timer innan avresa! Då hinner den garanterat att gå säg 25-30 minuter åtminstone. När jag kommer ut till min bil brukar värmaren inte vara riktigt klar men den fortsätter tills dess att motorn nått maxtemperatur några minuter in på resan. :) Likaså om man råkar ta bilen till affären lite snabbt, slå på direktstarten innan bilen stängs av så värmaren fortsätter att gå under tiden man är inne och handlar (10-20 min). Då får man inte de här korta brinntiderna.
av akre
cyberlelle skrev:Min dieselvärmare började bete sig konstigt för några dagar sedan. När jag satte igång den medans motorn var påslagen så fungerade den. Men när jag stängde av motorn så stannade även dieselvärmaren. När jag sedan startade motorn igen så gick dieselvärmare åter att starta men stannade åter igen när motorn stängdes av.
Nu så vägrar den starta helt och hållet. När jag slår på den så blinkar den "på" en gång och sedan "av" igen. Den går heller inte igång automatiskt som den ska göra när det är kallt ute och motorn är igång.
Ställer jag tiduret så händer ingenting. När jag kommer till bilen efter att den inställda iden passerat så står det fortfarande "tidur aktiverat" eller nåt liknande som om den inställda tiden på tiduret inte var uppnådd än.
Jag får inga som helst felmeddelanden varken i färddatorn eller när jag kollar med Torque.

Är den nån som har nån ide om vad detta kan bero på?
Glödstift och brännkammare skulle det kanske kunna vara, men för mig så verkar det lite som att den inte ens försöker tända dieselvärmaren och att det skulle vara nåt programfel eller nånting som förhindrar dieselvärmaren att starta.
Jag kan säga att jag har samma problem, kanske beroende på att batteriet dog efter kylan nyligen. Hursomhellst så blockerar värmarelektroniken efter två startförsök. Det jag har gjort för att få igång den är att rycka säkring 21 under motorhuven (V50 -08) och sedan sätta tillbaka den direkt. Jag fick göra den proceduren 3 gånger innan den tände och sedan bolmar det vit rök. Lutzendimma är inget i jämförelse, hela parkeringen var rökfylld men det är bara låta det hålla på. Sedan låter man den gå hela perioden till den stänger av själv. Jag återkommer hur det utvecklar sig.
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Service Subaru XV

Jaha, har nu varit och hämtat Subarun på[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]