NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvias
Hej !

Jag har en v50 som slutat fungera bara, försökte starta men kom aldrig i gång. Det va -16 ute och bilen var tankat med etanol. Bilen startade när vi knuffade den, körde cirka 2-3 km när jag stängde av den och försökte starta fungerade inte heller. Fick höra att etanol kan vara problemet ! nån som har/haft samma problem ?
Användarvisningsbild
av mobe
Kan vara etanolen om du har motorvärmare testa kör med den eller om du har möjlighet ställ in bilen i värmen ett tag och se om det blir bättre. Om den ändå inte startar kan du iaf utesluta etanolen
av JohnB
Om den gick att rullstarta borde det inte vara etanolen heller om det inte var så att ni bogserade den i relativt hög fart innan den startade. Kan vara att batteriet är för klent lika gärna. Ford hade väl motorvärmare som standard på alla FFV bilar just pga svårigheter med kallstart och etanol så har du motorvärmare på din koppla in den runt 3 timmar om det är så kallt och testa igen. Fungerar det ändå inte ladda batteriet till att börja med. Skulle det fortfarande inte funka och du inte har smetfull tank fyll upp det som går med bensin.

/John
Användarvisningsbild
av Rydell
Håller med föregående talare. Låter som batteriet testa att rulla igång igen och kör en längre sträcka. Om det inte funkar kan det vara generatorn som slängt in handduken. Mest troligt är bog batteriet som behöver laddas.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Volvias skrev:Hej !

Jag har en v50 som slutat fungera bara, försökte starta men kom aldrig i gång. Det va -16 ute och bilen var tankat med etanol. Bilen startade när vi knuffade den, körde cirka 2-3 km när jag stängde av den och försökte starta fungerade inte heller. Fick höra att etanol kan vara problemet ! nån som har/haft samma problem ?
Nja, det är inte tillräckligt kallt för att etanolen skall ställa till det. Det ligger något annat bakom problemet.

.
Användarvisningsbild
av joel80
Får man verkligen knuffa igång en V50 flexifuel? Kan inte det göra det hela sämre? I bruksanvisningen till min V70 diesel står det att man absolut inte får försöka starta bilen genom att knuffa igång den.

Men det kanske har att göra med partikelfiltret?
av Volvias
Har haft bilen i varme garage, när jag startade den gick den på en gång. Jag körde 4-5 km sen börjar den skaka och när jag har den på fri växel så dör den bara och när starar den igen så kommer det vitt rök från avgasröret sjukt mycket. Alla lampor lyser och bilen och det låter som jag har glömt bälte på när man kör.
av Rådlös
-16°C är inget problem för en etanolbil. Jag tror du har något annat fel som spökar för dig. Vit rök ur avgaserna brukar betyda vatten i bränslet/motorn. Har du kollat vattennivån i kylet?
av Volvias
Rådlös skrev:-16°C är inget problem för en etanolbil. Jag tror du har något annat fel som spökar för dig. Vit rök ur avgaserna brukar betyda vatten i bränslet/motorn. Har du kollat vattennivån i kylet?

Men jag startade bilen i dag det kom inte rök och den dog inte heller. Bara motorlampan lyste.
Problem med värmen på 740

På dessa bilar utan AC är där en v[…]

Värmepaket 940

Rengjorde mattorna i bilen upptäcker det &aum[…]

Avlagringarna är väl sot och olja. M&aum[…]

installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]