NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gurrae
Min C30 T5 har blivit seg, det känns som om Turbon laddar upp till ca 3000 varv sen avtar den och bilen fortsätter varva men det går segt...
Inga varningslampor lyser i bilen och inga missljud vad jag kan höra.

Nån som har nån gissning eller som haft samma symptom på sin egen T5:a?
av Davv3
Hej! Såg att du skrivit till mig eftersom jag haft exakt samma problem med min. Det enda jag behövde byta var magnetventilen, sen funkade det klockrent igen :) skulle tippa på att det skulle funka på din också då det är exakt samma symptom! lättaste är väl att felsöka den på en verkstad om du inte har instrument till att göra det själv :)
av gurrae
Davv3 skrev:Hej! Såg att du skrivit till mig eftersom jag haft exakt samma problem med min. Det enda jag behövde byta var magnetventilen, sen funkade det klockrent igen :) skulle tippa på att det skulle funka på din också då det är exakt samma symptom! lättaste är väl att felsöka den på en verkstad om du inte har instrument till att göra det själv :)
Tack Davv3, syntes nåt när dom kollade felkoder på din bil?
av gurrae
Upptäckte nu att första gången man gasar på lite efter start så varvar den upp till ca 5500-6000 varv sen försvinner trycket och den blir seg, startar jag om den så är det samma sak igen.....
av JohnB
Jag hade liknande problem på min S60 och även där löste det sig med magnetventilsbyte. Ventilen kostar väl bara 7-800 så det är ju inte så blodigt även om felet skulle ligga någon annanstans. Jag hade inga felkoder utan det var meken som tipsade vid service att jag borde prova att byta ventilen vilket löste problemet.

/John
av gurrae
JohnB skrev:Jag hade liknande problem på min S60 och även där löste det sig med magnetventilsbyte. Ventilen kostar väl bara 7-800 så det är ju inte så blodigt även om felet skulle ligga någon annanstans. Jag hade inga felkoder utan det var meken som tipsade vid service att jag borde prova att byta ventilen vilket löste problemet.

/John

Ok, vilken magnetventil är det... Var sitter den?
av JohnB
Den reglerar laddtrycket. på min S60 sitter den på gaveln av luftburken. Bytet tog under 10 min för mig. Är iofs lite trängre under huven på C30 så kanske är lite bökigare på den. Kan ju även vara som tidigare sagt att det är någon slang som lossnat. Kollegan har en V50 T5 och för honom lossnade en av vakumslangarna till ventilen men då gick den riktigt illa så det är nog inte det som har hänt dig.

/John
av agusta44
Kolla slangen som sitter till vänster på "plenumkammaren" brevid bränsletrycksgivaren. Den brukar ha en tendes till att hoppa av.
Ta en titt ialla fall...

//MVH
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]