NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HexXa
Som topic lyder är det någon här inne som har gjort detta ?

Jag menar man skaffar denna bilen av ekonomiska skäl och kör man som normalt
bibehåller man förbrukningen då som det utlovas ?
Hej
Jeg har chippet min Volvo v50 DrivE 2010.
Det er från bsr.
Kan desværre ikke sige ligenu om den kører længere på literen, da motorvamer kører meget.
Men den kører fint med bsr.
Men jeg håber den kommer til at kører lidt længere..
Min kører i snit 0,38 l milen om sommeren
hej
har en -09 v50 drive som jag monterade en proracing dieselbox i.
den boxen har steglös effekt som man ställer enkelt med knapptryck..0-100
körde den på 60% av maxeffekt
skulle skaffa bsr-trim till den,då det kanske är bland det bästa trimmet på marknaden..?,
men dyrt också,tyvärr
har alltid funderat hur dom där billiga boxarna funkar,så beställde då från e-bay(ca100euro med frakt)
måste säga att effekten var faktiskt imponerande :) mest upplevd skillnad från låga varv till kanske 3000 rpm
förbrukningen märkte jag inte nån skillnad på.
dock så är monteringen lite pillrig,då bränsletryckskontakten sitter bakom motorn..

kör man lugnt med trimbox,borde förbrukningen iaf inte öka..
1,6d motorn tycker jag får normal effekt först med trim. 130-140 hk/300+nm passar v50 perfekt 8)
pommfrittlund skrev:hej
-har en -09 v50 drive som jag monterade en proracing dieselbox i....
-har alltid funderat hur dom där billiga boxarna funkar,
Ja, hur primitiva de är lär du få veta när patikelfiltret sätter igen i förtid eller när en spridare havererar.
Det är inget annat än ett billigt reglerbart motstånd på utgående signal från railtrycksgivaren. Tvingar bara upp bränsletrycket, helt förkastligt.
Det finns massvis med info på detta forum om varför dessa "boxar" kallas fultrim. Oavsett märke på box.
primitivt eller inte-mera bränsle,mer effekt,det som man är ute efter..
klart är,att en uttänkt omprogrammering av motorn är bättre sätt att öka effekten på.(och 8 gånger dyrare)
för övrigt är iaf jag fullständigt medveten vad en fulbox gör,och ställer man effektökningen mera måttligt,
så bör inte det ökade bränsletrycket göra nån större skada.jag menar,om trycket ökar med ex.10% ,så borde det kanske hålla ändå?
och partikelfiltret monteras bort och spolas ur när det behövs,så ingen fara där.. :P
ökar förresten inte bränsletrycket med alla trim-metoder..?
ökar förresten inte bränsletrycket med alla trim-metoder..?
Jo, men inte linjärt och över alla insprutningens faser. Med en riktig optimering justeras om nödändigt: bränsletryck, tänd/insprutningstid, laddtryck, kamförställning, trottelrespons, momentbegränsning..mm.mm.

/Thomas
Funk skrev:Med en riktig optimering justeras om nödändigt: bränsletryck, tänd/insprutningstid, laddtryck, kamförställning, trottelrespons, momentbegränsning..mm.mm./Thomas
Jag var inne på en "fulbox" precis när jag köpt min V50noch läste en hel del om det och hittade en massa personer som fått problem med växellåda/koppling pga avsaknaden av momentbegränsning och ansåg att det är definitivt inte värt risken att chansa. Om man skall få lite fler hästar är det värt de extra slantarna att få det riktigt gjort.
Byte av koppling/växellåda är inte billigt.
koppling och växellåda i 1,6d.är det samma grejer i 2,0d..?
och återigen,tål inte motor/ drivlina 10-20% mer effekt/vridmoment..?
är inte ute efter att rakt över försvara dom här fulboxarna,utan att det ska vara en vettig diskussion om det.
sen är det synd att tex.bsr har den prissättningen.skulle utan tvekan handlat av dom för längesen,om priset
skulle varit kring 400-500 euro.men ett företag som dom resonerar kanske att ett högre pris betonar att det är bra kvalitet på deras produkter.
Jag har kört med Autotech steg 1 i min C30 Drive sedan i juli och det fungerar kanon. På papper ska steg 1 ge 140hp och 315 nm och det märks en himla skillnad mot för original. Däremot är den tyvärr ganska tunn under 17-1800 varv fortfarande men även där liite bättre än original. Man märker optimeringen mest kring 2000 varv på femman då det drar riktigt gott :D . Helt klart värt pengarna även om det som sagt är ganska dyrt. Jag skulle avråda från BSR då en annan på forumet fick rätt mycket problem med sin V70 Drive och BSR:s optimering. Det är väl främst deras hantering av reklamationen i det fallet som gör att jag avråder. Autotech och RICA verkar vara bättre att ha att göra med. Forummedlemmar har väl bättre pris hos RICA om jag inte minns fel. Jag betalade 11000 för steg 1 till båda bilarna samt en softloader för att kunna växla mellan org och trim.

Förbrukningen har inte ändrats åt något håll på någon av bilarna så det är inget att oroa sig över. Självklart så finns risken att förbrukningen ökar pga att man gasar mer med en bil som går bättre :twisted: .

/John
koppling och växellåda i 1,6d.är det samma grejer i 2,0d..?
och återigen,tål inte motor/ drivlina 10-20% mer effekt/vridmoment..?
I detta fallet så tror jag knappast låda och koppling som är problemet, men snackar vi de större motorerna med +400nm i vrid så kanske det blir ett problem. Över huvud taget är det i dag väldigt små marginaler, allt extra kostar pengar...
Att få en T3 att bli en T4 eller en D3 till en D4 där bara programmet skiljer redan från fabrik är väl inga problem, men att genom bara extra bränsletryck feta till en dieselmotor som 1.6:an med sina redan begränsade marginaler är knappast vist.
Motorn i sig tål säkerligen en aning mera mos, men om man skapar det genom att bara feta till med mera bränsle över hela registret så mår knappast bränslesystem eller avgasrening speciellt bra.

/Thomas
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]