NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eSlave
Hej,

Någon som vet mellan tumme och pekfinger hur det är med förbrukningen för rubrikbilen?
Dels gällande bensin men också etanol.

Vidare efter att ha googlat lite och försökt hitta om det är gratis parkering i Malmö med e85 bil har jag ännu inte hittat ngt, någon som vet om det är det?

Tack
Användarvisningsbild
av grillchips
Det är lite luddigt det där med miljöbilssnacket idag. Mycket som var givet förr är inte lika givet numera, det kan vara aktuellt i vissa städer medan det inte är det i andra. Exempel: vägtullarna i Stockholm var förr gratis för miljöfordon men slopades då det började strömma till fler och fler bilar av just miljösort. Senast nu har vi Göteborg som vid årsskiftet gjorde likadant och det var faktiskt en av anledningarna till att gubben jag köpte min bil av i Göteborg skulle sälja den.

I en handling här så står det en bit ner under "Omvärldsperspektivet": "Idag har varken Stockholm eller Malmö parkeringsförmåner för miljöbilar eftersom det nu finns en fungerande marknad." http://www5.goteborg.se/prod/Intraservi ... _nr_33.pdf

Vid en snabb googling så hittar jag inget konkret kring det hela där det uttalas exempelvis via Malmö Stads hemsida.. Inget som är aktuellt iallafall, det dyker upp ett par träffar som är från 2007...
av dexter090
eSlave skrev:Hej,

Någon som vet mellan tumme och pekfinger hur det är med förbrukningen för rubrikbilen?

Tack
Hej, jag har samma motor i min C30 och för statistik över förbrukningen (inte färddatorn utan jag räknar tankade liter mot körda km). På 1000 mil, ett antal långresor, men mestadels kortare med blandad körning är genomsnittet för etanol 0,94.
Användarvisningsbild
av eSlave
dexter090 skrev:
eSlave skrev:Hej,

Tack
Hej, jag har samma motor i min C30 och för statistik över förbrukningen (inte färddatorn utan jag räknar tankade liter mot körda km). På 1000 mil, ett antal långresor, men mestadels kortare med blandad körning är genomsnittet för etanol 0,94.
Tack :D
Användarvisningsbild
av grillchips
dexter090 skrev: Hej, jag har samma motor i min C30 och för statistik över förbrukningen (inte färddatorn utan jag räknar tankade liter mot körda km). På 1000 mil, ett antal långresor, men mestadels kortare med blandad körning är genomsnittet för etanol 0,94.
Har du jämfört din statistik mot färddatorns? Alltid spännande att se hur mycket det kan skilja. :)
av specos
Kalmar>Malmö vid försiktig körning (lite snöoväder, max 90 ungefär) gick på 0,72.
Efter att ha kört nån mil i Malmö och sedan åkt hem igen, i bättre väder, landade snittet för hela resan på 0,76. Enligt färddatorn. Helt OK tycker jag.
av dexter090
grillchips skrev:
dexter090 skrev: Hej, jag har samma motor i min C30 och för statistik över förbrukningen (inte färddatorn utan jag räknar tankade liter mot körda km). På 1000 mil, ett antal långresor, men mestadels kortare med blandad körning är genomsnittet för etanol 0,94.
Har du jämfört din statistik mot färddatorns? Alltid spännande att se hur mycket det kan skilja. :)
Nej, det har jag inte gjort. Läste någonstans att färddatorn räknar på genomsnittet för en viss sträcka och inte hela tanken. Kan vara helt fel, jag har inte dubbelkollat det. För mig personligen ser jag ingen mening med det, jag har bara intresserat mig för vad min bil drar.
av xerys2012
Körde min C30 enbart på E85 sista året, mer el mindre bara stadskörning o kallstarter. Vintertid låg den på runt 1,3 på E85 o sommartid runt 1,1-1,2. På soppa landade den på dryga litern. Körde Sthlm Boden på soppa, sommar, o då drog den 0,76 i snitt på runt 100 mil enl färddatorn. Det här med att det är en bränslesnål bil kan va den värsta skröna jag hört. O lika kul är det att läsa annonser där säljare påstår att den drar 0,56 blandad körning haha. Trodde det va allmänt känt att just denna motor e extremt törstig. Men det e klart, kör man bara långa sträckor o landsväg med ägg under pedalen, då blir det en hygglig milkostnad.

Känns som ett misslyckande när denna motor konstruerades. 125 hk som drar nästan lika mycket som 2,5ft. Att man sen låg på 4000 varv konstant vid 120 km/h gjorde inte saken roligare.
av Rådlös
Bara som en jämförelse, jag har en V70 2.0F -08. Alltså samma motorblock, men med större cylinderdiameter. Motorn är på 147 hkr. Den drar i genomsnitt 1.18 l/mil. Detta räknade jag fram på flera hundra mil för något år sedan. Kör man med släp så drar den betydligt mer, likaså om man kopplar in Crusie Control. Stadstrafik och kallstarter drar ju också mera, men det gäller ju alla bilar. Jag har aldrig kört på annat än E85.
av dexter090
xerys2012 skrev:Men det e klart, kör man bara långa sträckor o landsväg med ägg under pedalen, då blir det en hygglig milkostnad.
Min körprofil till vardags innebär bara kallstarter och rätt korta sträckor i stadstrafik till jobbet. Dock inga köer av Stockholmssnitt.
xerys2012 skrev:Känns som ett misslyckande när denna motor konstruerades. 125 hk som drar nästan lika mycket som 2,5ft. Att man sen låg på 4000 varv konstant vid 120 km/h gjorde inte saken roligare.
Med etanol i tanken levererar motorn 138 hk (Teknikens Värld mätte upp detta i bänk). Detta eftersom etanolen har högre oktantal (104) och därmed högre verkansgrad. Jag upplever bilen märkbart livligare med E85. Märks tydligast vid acceleration.

Men jag håller med om att man saknar en 6:e växel på motorväg.
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]