NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gorsta
Snälla, ni som inte kan referera till en bil som denna, skriv då inget alls.
Det blir så rörigt i tråden då och jag får svårt att fatta ett dugg då!

Känner att jag skulle ha tagit reda på mer innan jag köpte en Diesel!
Verkar vara mkt att fundera på.
Om någon vet hur det ligger till med nedanstående är jag tacksam för upplysningar.

Partickelfiltret.
Verkar finnas olika typer med olika täta bytesintervaller.
Hur vet man vilken typ man har och när den ska bytas?

Additiv
Är tydligen en vätska av något slag.
Men vad sjutton är det och kan man fylla på/byta själv?

Kamremsbyte när ska detta ske?
Har läst att det görs vid ca 20´000 mil, stämmer det?

Sedan undrar jag vad är det som utförs vid service.
Min har nu gått 11700 mil och service påtalas i instrumenten.
Kan man inte lika gärna utföra servicen själv?
Jag vet att det påverkar andrahandsvärdet om man inte har dessa stämplar
men det kan jag ta.
av getsome
2.0D partkelfilter .. 12000 mil byte eller vid behov (min gick till 15000 sen tröttnade jag på skitsystemet och borrade filtret och tog bort funktionen i ECM) , kamrem 24000 mil , additiv 6000 mil påfyllning.. Eller så så kodar man väck hela dpf systemet och slipper bry sig om byte av filter och additiv..
av JohnB
Jag har hört från flera håll att det går att ladda i ny firmware som tar bort hela dpf-systemet men det är aldrig någon som skriver vilken firma man kan vända sig till för att få det gjort. Jag tar gärna ett PM om det inte är rumsrent nog att outa firman i forumet. Jag är inne på samma spår gällande min C30 då det är dags för filterbyte beroende på vad det kostar att utföra. Hur mycket minskar förbrukningen efter en rensning av dpf?

Som svar till TS är det fullt möjligt att fylla på additiv själv och skaffa ett nytt filter till väsentligt lägre pris via t ex ebay och byta det själv. Det går även att tvätta filtret om man så vill. Du behöver dock tillgång till vida+dice för att nollställa alla räknare för filter och additiv men det finns att köpa för dryga tusenlappen på t ex aliexpress. Servicen vid 12000 mil kostar tyvärr från 1:-/mil och uppåt hos märkesverkstad så det är inte billigt att åka snåldiesel...

/John
av gorsta
Tack för dessa svar.
Först ska jag kolla om inte försäljaren har nått ansvar om att åtminstone nämna nått om när nästa service förväntas genomföras. Hann ju fan bara köra 30 mil innan det vart dags!

Sedan blir det nog till att kolla billigare alternativ som ebay eller ev koda väck skiten, men det skulle ju kännas bättre om avgasreningen fortsatte vara så bra som möjligt för miljöns skull.
av jumu01
getsome skrev:2.0D partkelfilter .. 12000 mil byte eller vid behov (min gick till 15000 sen tröttnade jag på skitsystemet och borrade filtret och tog bort funktionen i ECM) , kamrem 24000 mil , additiv 6000 mil påfyllning.. Eller så så kodar man väck hela dpf systemet och slipper bry sig om byte av filter och additiv..
Vad gällande kamrem så är det 24 000 mil eller 10 år vilket av dem som infaller först! Detta plus partikelfilterbyte samtidigt lär inte vara skonsamt mot plånboken.
av MarIve
Jag läste i nån tråd för ett tag sen att 24000 mila service landade på ca 24000kr med partikelfälla och kamrem,
Användarvisningsbild
av crumpets
gorsta skrev:Tack för dessa svar.
Först ska jag kolla om inte försäljaren har nått ansvar om att åtminstone nämna nått om när nästa service förväntas genomföras. Hann ju fan bara köra 30 mil innan det vart dags!

Sedan blir det nog till att kolla billigare alternativ som ebay eller ev koda väck skiten, men det skulle ju kännas bättre om avgasreningen fortsatte vara så bra som möjligt för miljöns skull.
Partikelfilter är inte för miljöns skull, det är för människornas skull. Partiklarna skadar inte blommor och bin nämvärt, men människor skadar det ordentligt.
Och som du nämner: absolut. Köra diesel utan rening är det allra billigaste. Det handlar mest om att inte tvinga på andra människor verkningarna av sin egen snålhet. Jag föraktar människor som påverkar reningssystemet å det djupaste.

Vill du göra detta billigt: Köp ett utbytes-partikelfilter på ebay och låt en mindre verkstad göra själva bytet åt dig om du inte känner dig så mekvan. De där filtren tillverkas i otroligt stora volymer eftersom de sitter i så många bilar. De kostar inte mer än några tusen på ebay.de. Ta lite offerter från olika verkstäder vad det går på att byta. Eller strunta i servicen! Vänta med att byta tills du märker av försämrad prestanda om du vill vänta.

Att byta additiv är det flera som gjort själv, annars är det ingen jättesvår manöver. Fixa eget filter och be många småverkstäder om offerter så kommer du undan hyfsat billigt och får förhoppningsvis 12 000 bekymmersfria mil framför dig.

Det du länkade är meningslöst. Additivet till ditt filter gör precis samma sak, nämligen ökar temperaturen i filtret för att bränna bort det sot som fastnat där. Du har det redan inbyggt i bilen.
av gorsta
Ja jag håller med om att reningen ska finnas kvar!
Och nu har jag kollar lite och det verkar gå att få tag i och byta till ett nytt filter bra mkt billigare.
Att fylla additiv finns tom instruktionsvideo för på Youtube och det fixar jag nog själv, om jag orkar!
Är antagligen inte helt omöjligt att jag fixar byte av filtret också. Fast det vore ju skönt att slippa.

Men en sak är säker, inte fan betalar jag 12000 spänn, då får jag ta saken i egna händer !

Är det någon som provat att göra rent filtret och i så fall funkade det?
av jumu01
MarIve skrev:Jag läste i nån tråd för ett tag sen att 24000 mila service landade på ca 24000kr med partikelfälla och kamrem,
Då man tänker på miltalet så finns det säkert behov för andra åtgärder också så summan kan bli högre totalt!
Svart rök

Hej köpte mig en v70 d5 2004 . Den ryker kraf[…]

Tråkigt att se, Slangarna och tryckventi[…]

Körde hem husvagnen förra söndagen,[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Det är problem med dessa nästan moderna […]