NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena, och en God Fortsättning!

Införskaffa mig en v50, fin bil och trivs!

Den har HP-sound men ingen sub, köpte original bas och skruva dit!

Nu är det så att jag inte får tag på en kabel?!?!

Saknad kabel 1

Köpte Ledningsmatta VO 30732542 och fick bara ut strömmen men saknar den optiska signalen???

Drog in på Volvo igen och beställde Ledningsmattan för bilar med RTI (Har ingen RTI) vilket är min sista chans då det 3dje keblaget har utgått!(Long-Shot)

Jag saknar alltså den optiska signalen till basen och kan inte få tag på kabeln som jag tror jag behöver och enligt volvo är den slut och borta??

Är det verkligen så illa att jag köpt en sub av Volvo men att tillgodose en optiska kabel går inte?

Duktigt tacksam för hjälp!!

Edit Har sökt överallt och kommer bara fram till att det finns!

Finns det någon annan modell som delar signalkontakt med v50?
För att förtydliga lite, den enda optiska kabel jag hittar på stammen är hanne, vilket basen också är..så jag måste få ut en signal ifrån steget med en kabel som jag inte vet något om än och inte volvo heller? (Iaf här jag bor)

Ingen med Vida(osäker på namnet) som kan guida en? Kommer ifrån ett helt annat bil märke och det är min första Volvo. Därav har jag noll koll :(
Hej du.
Eventuellt har jag en kabel i källaren som kan funka. Jag får kolla vid tillfälle.

Tror det är en y-kabel optik från en c70 men tror ändå det ska funka.
Har du något artikelnummer på den optikkabeln du ska ha?
FiddeUBC skrev:Hej du.
Eventuellt har jag en kabel i källaren som kan funka. Jag får kolla vid tillfälle.

Tror det är en y-kabel optik från en c70 men tror ändå det ska funka.
Har du något artikelnummer på den optikkabeln du ska ha?
Tyvärr har jag inte artikelnummer! Y-Kabel i sig kanske det heter, för om jag förstod bilderna rätt ifrån volvo så skulle jag "skarva mig" in på befintliga uttag och därefter få ut rätt signaler.

Dock greppar jag efter varje grässtrå, så en bild på kontakten räcker och jag köper den av dig om det stämmer! Givetvis om du vill sälja?
Lefty skrev:Sitter oxå med en V50 och HP ljud. Har kollat runt lite på en Basslink från Infinity. Men vad fick du ge för en original woofer från Volvo?
Jag fick betala 4820kr tror jag det var, sen till kommer aktivering av funktionen och kablar om man nu saknar dessa. Så räkna med ca 5500kr för ett färdigt kit. Visst jag uppskattar när det inte syns, men för 5500kr börjar jag tvivla och kanske skulle kört på något litet eftermarkandsbas!

FiddeUBC skrev:Hittade två artikelnummer:

Optiskt kablage utan rti: 86762630
Tusen Tack, skall ta med detta till Volvo i Veckan och se vad som händer!
Regionservice skrev:
Lefty skrev:Sitter oxå med en V50 och HP ljud. Har kollat runt lite på en Basslink från Infinity. Men vad fick du ge för en original woofer från Volvo?
"Jag fick betala 4820kr tror jag det var, sen till kommer aktivering av funktionen och kablar om man nu saknar dessa. Så räkna med ca 5500kr för ett färdigt kit. Visst jag uppskattar när det inte syns, men för 5500kr börjar jag tvivla och kanske skulle kört på något litet eftermarkandsbas!"

Hmm, jadu. Det var inte billigt. :|
En kort uppdatering på mitt äventyr..

Basen köptes 4820.
En sats kablar 300kr, fel.
En ny kabel sats igen 300kr

Samt att jag då skulle aktivera Basen!

Det sluta med att jag lämnar bilen 07.30 och får tillbaka den runt kl 14.00.

Då visar det sig att Volvo felsökt bilen i princip hela tiden(ca5-6h för att hitta felet varför inte basen går igång, tillslut lyckades dom och konstaterade att jag skulle ha en kabel för 100lappen något för att få igång allt!

Det landa på ca 1800kr och då var Verkstadschefen jäkligt snäll och gav mig en jävla massa rabatt på felsökningen osv. Felet var både mitt och Volvos! Så både Ris och Ros samtidigt

Totalt 7220kr

Och ljudet? kanske för 1000kr på jula hade man varit nöjd men jag blev besviken på basen och ljudbilden. Mer snärt utan basen!
Besviken alltså? Tråkigt.. Hade varit klart intressant att uppgradera med subwoofer om man hittar en bättre beggad men det är ju dyrt, riktigt dyrt..
grillchips skrev:Besviken alltså? Tråkigt.. Hade varit klart intressant att uppgradera med subwoofer om man hittar en bättre beggad men det är ju dyrt, riktigt dyrt..
Missnöjd som fan själv...

Dock utan att vara en audiofil misstänker jag att när suben är inkopplad, tar vissa frekvenser vägen via suben istället för den övriga utrustningen.
Det vill säga att suben i bilen tar över basen inom vissa områden.

Jävligt luddigt jag vet.. Enkelt sagt...Vad jag upplevt försvinner trycket i högtalarna? Och suben(original) klarar inte att leverera hela vägen så allt faller platt!

Med eller utan sub= Kör utan original
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]