NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mati
Min V50 1,6D -08 envisas med en felkod P0340. Jag upplever inga som helst symptom, bilen går som den ska, inga felmeddelanden visas, inga varningslampor lyser heller.
Problemet är att bilprovningen inte tycker om denna felkod, det innebär att bilen aldrig blir godkänd. Verkstan gör ingenting åt det, de tar bara bort felkoden, men den kommer tillbaka efter ett tag. Någon som har samma problem? Vad gör man? Visst kan jag ta bort felkoden själv innan jag kör in i besiktningshallen, men det känns ju lite halvbra.
av getsome
Varför ber du inte verkstaden byta givaren ? Vill dom inte så byt verkstad eller kontakta huvudkontoret så blir det kanske lite snurr på saker och ting , jag tycker iaf dom ska motivera varför dom inte vill fixa det ordentligt.
Du kan alltid släcka koden inför varje besiktning men det är ingen lösning i långa loppet , jag har för mig att om du inte har en check engine lampa tänd så ska du inte få en 2:a utan bara bra att veta, men gubben som gav mig denna info på SBP kanske inte hade full koll själv..
av mati
getsome skrev:Varför ber du inte verkstaden byta givaren ? Vill dom inte så byt verkstad eller kontakta huvudkontoret så blir det kanske lite snurr på saker och ting , jag tycker iaf dom ska motivera varför dom inte vill fixa det ordentligt.
Du kan alltid släcka koden inför varje besiktning men det är ingen lösning i långa loppet , jag har för mig att om du inte har en check engine lampa tänd så ska du inte få en 2:a utan bara bra att veta, men gubben som gav mig denna info på SBP kanske inte hade full koll själv..
Jag fick en tvåa vid första besiktning, nu är det snart dags för andra gången. Eftersom felkoden är kvar blir det nog en tvåa igen. Min granne har en exakt likadan bil, fast med färre mil. Han har samma felkod och fick samma besiktningsresultat. Även han fick bara felkoden släckt utan vidare åtgärd, fast på en annan verkstad. Jag ansåg att det måste vara mer än en slump att vi båda har drabbats av samma problem, och därför förmodade jag att detta är ett mer eller mindre vanligt fel. Men så är uppenbarligen inte fallet, åtminstone inte när man googlar efter det. Ingen annan här som har samma bekymmer?
Jag tror inte heller att det räcker att bara byta givaren, felet kan nog orsakas av mycket olika saker.
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]