NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej och God Fortsättning!

För ett par dagar sedan när jag hade kört ca 2 mil på 70 och motorväg, började avgasreningslampan blinka. Tyckte även att motorn svarade dåligt på gas. Körde in på en parkering och stängde av bilen. När jag startade igen var lampan släckt och motorn gick jämt som vanligt. Ca. en mil innan lampan tändes hade jag kört i ett potthål i vägkanten.

Igår hände detta igen, samma bild men tydligare. Efter omkring en mil (varmkörd motor), och ett stopp vid stormarknaden, började avgasreningslampan blinka och motorn kändes och lät 'bluddrig' framför allt på låga växlar/varv. Stannade, startade om och varvade ur motorn i friläge ordentligt ett par gånger, den svarade fint på gas då. När jag sedan kör iväg är bluddret där, märks mest i låga farter 40-50.

Har kört på etanol (och den har gått mkt bra på det) sedan jag köpte bilen i april 2012, men de senaste två tankarna har jag haft bensin efter att bilen inte ville starta vid första köldknäppen i november.

Det här är min första bil och jag är inte alls mek-kunnig så det blir verkstad. Dock har jag ett par resor inplanerade under helgerna och undrar om man törs köra bilen en bit innan verkstadsbesök.

Frågor:
Törs jag åka iväg på mina resor (10-50mil motorväg)?
Finns det något tips på vad som kan hjälpa, tex tanka i mer etanol eller ngt?
Alla tips och råd är välkomna!

God Helg,
Christian i Västerås.
Senast redigerad av 2 dexter090, redigerad totalt 0 gång.
Hej, tänkte uppdatera tråden med lösningen för framtida referens.

Behandlar två fel, då min koppling rasade ett par dagar efter att motorproblemet visade sig. (Felen är inte relaterade till varandra).

1. Den bluddriga gången och indikationen av varningslampan (fel i bilens avgasrening) som uppträdde först när motorn var varmkörd, visade sig vara att den misstände på 2:a cylindern. (Poäng till Vojje). Byte av tändstiftsats hos Bilia löste problemet och nu går den som en klocka igen. Felsökning och åtgärd gick på 1800 spänn.

2. Ett par dagar efter jag startade tråden försvann kopplingen (lyckligtvis i samma ögonblick som jag svängde in på min parkeringsplats hemma). Allt motstånd i pedalen försvann och det gick inte att lägga i någon växel. Blev till att ringa Volvo assistans och bärgning. Felet var att slavcylindern i kopplingen hade sprungit läck och hydraulvätskan runnit ut. Kan bekräfta en fråga som finns i tidigare trådar att man kan se detta på att bromsvätskenivån i behållaren under huven sjunker (fråga mig inte hur det är kopplat, för det vet jag inte). 0 kr. Hela kostnaden togs av Maxitrygg garantin jag har på bilen (tänkte jag skulle nämna det ifall någon annan undrar).

Ger för övrigt 5 + av 5 till servicen hos Volvo Assistans och Bilia i Västerås för bemötandet och hantering av ärendet.
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]