NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
För någon vecka sedan då jag gjorde en U-sväng åt vänster så uppstod ett metalliskt skrapljud, väldigt likt ljudet som uppstår om en växel inte går i helt och växellådan skrapar.. Tänkte inte mer på det förens igår då samma ljud uppstod vid en U-sväng åt vänster. Någon som vet vad det kan bero på eller att någon av er som har egen erfarenhet av detta.

Tacksam för svar.

15100+ mil har den rullat.
grillchips skrev:Något som tar i vid fullt rattutslag åt vänster?

Volvias skrev:Måste vara hjullager eller drivknut.

Försökt tvinga fram ljudet men har inte lyckats. Drivknuten, kan man se fel med ögat eller är det verkstaden som gäller? Vet som inte vad jag ska leta efter.
Kimmen90 skrev: Försökt tvinga fram ljudet men har inte lyckats. Drivknuten, kan man se fel med ögat eller är det verkstaden som gäller? Vet som inte vad jag ska leta efter.

Om det är fel på drivknuten så den borde låta när du svänger inte bara då och då. Du kan testa hissa upp bilen så däcket hänger fritt, rulla på däcket och lyssna.
Blixnabb skrev:Fjäderbrott?
innebär ? dyrt, billigt, fixa själv ?
kvillebäck skrev:Drivknutar brukar höras tudligt vid fullt rattutslag och gasa på lite.
Om det nu är drivknutarna. Om man köpt en beg bil av firma, är det något som garantin ev täcker ?
Kimmen90 skrev:Hej!
För någon vecka sedan då jag gjorde en U-sväng åt vänster så uppstod ett metalliskt skrapljud...Tänkte inte mer på det förens igår då samma ljud uppstod vid en U-sväng åt vänster.
Prova att göra en U-sväng åt höger nästa gång. I felsökningssyfte, så klart.
Kimmen90 skrev:Hej!
För någon vecka sedan då jag gjorde en U-sväng åt vänster så uppstod ett metalliskt skrapljud, väldigt likt ljudet som uppstår om en växel inte går i helt och växellådan skrapar.. Tänkte inte mer på det förens igår då samma ljud uppstod vid en U-sväng åt vänster. Någon som vet vad det kan bero på eller att någon av er som har egen erfarenhet av detta.

Tacksam för svar.

15100+ mil har den rullat.
Kan det vara så att en sten kilat sig fast mellan bromsskölden och skivan. ??:-/
Svart rök

Hej köpte mig en v70 d5 2004 . Den ryker kraf[…]

Tråkigt att se, Slangarna och tryckventi[…]

Körde hem husvagnen förra söndagen,[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Det är problem med dessa nästan moderna […]