NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonasrosen
Hej jag fick tillbaka min bil en C30 efter service. Jag tycker motorn går "rått" och undrade om de verkligen bytt olja.
När jag tittar efter så är den smutsig och luktar diesel. Nu säger en del att oljan blir svart väldigt fort på en dieselbil,
och det har förvisso varit lite kallt runt -8.

jag ska försöka få dem att titta på dem, men är den nån här som har nån kommentar i övrigt kring hur det ska vara efter oljebyte
på dieselbil ?
av ptrj
Tyckte själv det var märkligt att oljan var lika svart efter bytet som innan. I fyra omgångar har jag servat bilen på samma ställe. Oljan ser lika illa ut efter varje byte däremot så luktar den olja i alla fall. Tänkte faktiskt att jag skulle kolla oljan innan jag lämnade servicen senast. Glömde dock bort det och kollade först efter en resa på max 4 km. Kol svart som vanligt.
Skulle vara kul om någon som byter olja själv kan tala om för mig att jag blir lurad, vill använda mina horn som jag köpte till Halloween -03 igen. :twisted:
av pommfrittlund
då jag byter olja själv,så kan jag bara säga att oljan i en diselmotor blir kolsvart direkt efter bytet,
(efter man startat motorn en liten stund för att oljan ska fylla oljefilter..)
tycker även att lite diesellukt finns där direkt efter byte
så känn er inte lurade av verkstaden..
av Pson99
Jonasrosen skrev:Hej jag fick tillbaka min bil en C30 efter service. Jag tycker motorn går "rått" och undrade om de verkligen bytt olja.
När jag tittar efter så är den smutsig och luktar diesel. Nu säger en del att oljan blir svart väldigt fort på en dieselbil,
och det har förvisso varit lite kallt runt -8.

jag ska försöka få dem att titta på dem, men är den nån här som har nån kommentar i övrigt kring hur det ska vara efter oljebyte
på dieselbil ?
- Även jag tycker att min C30 har gått "rått" på tomgång med mycket rattvibrationer framförallt senare tid när det varit kallt ute. Har du månne en 2.0D du också? :)

Mvh. Pierre
av PTV
Låter ju knepigt att nybytt olja är kolsvart och luktar diesel om motorn mår bra.Med en högre förbränningsgrad än en dito bensinare så borde ju då oljan i en bensinmotor stinka bensin och vara mer än kolsvart direkt efter ett byte.Och det är den ju allt som oftast inte.
av Droopy
sotflager som ligger kvar färgar oljan mörk mer el mindre direkt du startar bilen, det behövs väldigt lite för att färga den nya oljan. Jag jobbar sjölv på verkstad och utför oljebyten flera gånger i veckan på bla Perkins, Deutch, Volvo och Cat diesel motorer och den oljan är svart innan man fyllt på de 10-20 litrarna, Stora elverk som rymmer uppemot 100liter olja blir lika svart den med efter start av motorn.

Man känner ju oftast på oljan om den varit med länge, den får en annan konsistens, blir ibland väldigt blaskig, kaqn i extrema fall tom vara klumpar i den. Nu pratar jag stora maskiner men principen är den samma på en bilmotor.
av andy78
Håller med onödigt att byta oljan igen bara för att den är svart, oljorna är så bra idag att de ska klara intervallen vid normala förhållanden.
Användarvisningsbild
av Rydell
Gör en engineflush. Då får du bort all skit som har hamnat i motorn med tiden. Gjorde det en gång och efter det så var oljan riktigt fin länge. Detta var dock på en alfa romeo 1562,5 v6 bensinare. Men det borde ju funka lika bra på en disel.
Skulle ju vara intressant att se hur länge det dröjer innan olja blir skitig i en disel.
Användarvisningsbild
av Funk
Skulle ju vara intressant att se hur länge det dröjer innan olja blir skitig i en disel.
Efter 100 mil på en fabriksny dieselbil är den i alla fall svart..

/Thomas
Volvo 240 B230F går fettigt

Har du flyttat över spridarna från gaml[…]

Kan även vara värt att lossa innersk&aum[…]

Nordic Plus vs Ultra

Hejsan Vad är egentligen skillnaden mellan No[…]

Jordpunkt V70-12

OK, det var om du skall ge starthjälp med sta[…]