NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av agusta44
Nu har jag tröttnat på min slitna framruta och har för avsikt att byta den då det är hopplöst att åka i mörker. :???:

Någon som vet vad ett framrute byte på en S40n med regnsensor kostar, har Volvia som försäkringsbolag.

Jag kunde tyvärr inte boka hos den "lokala" Bilia butiken då dom inte har någon glasmästare. ??:-/ utan måste ta mig ca fyra mil enkel resa till en verkstad med glasmästare. :(

Har därför kollat på lite på Ryds Glas, någon som har erfarenheter av rutbyte hos dom?

Hur är det om man kopplar in annan firma, typ Ryds Glas hur är det med garantier och sånt, vet ju att Volvo snackar om att framrutan är en del av konstruktionen därför ska man byta hos dom... Hur är Ryds bilrutor, tänkte mest på att det inte är en Volvo "original" ruta.

Är det någon som har några erfarenheter att dela med sig ang rutbyte hos Bilia resp någon "utomstående" firma?

//MVH
Användarvisningsbild
av opA
Behövs väl ingen "glasmästare" för att byta rutan ? De gör vilken servicetekniker som helst ? :???: Är ju bara att lyfta ur och lyfta på, i princip.. skitsnack från Bilia skulle jag vilja säga..

Jag bytte min framruta i somras och har LF som försäkringsbolag.. kostade 1300:- om jag inte minns fel :) Har regnsensor som dig.
av dieselputte
Jag bytte min ruta pga vandrande spricka efter och mitt försäkringsbolag hade en lista med godkända firmor. Min lokala Volvo verkstad var godkänd så de fick byta den. Men jag antar att du inte får byta den för att den är sliten, se till att få en rejäl spricka/stenskott först. Kostnad = se försäkringsvillkor.
av ptrj
Kostar 1600:- i självrisk med volvia försäkring. Höjde tydligen priset tidigare tack vare att folk har börjat tanka fel bränsle.(?):( Lagning av stenskott eller mindre spricka kostar 100:-.
Läst om många som har haft problem med allt annat än volvo org.glas. Risig kvalitet i glaset - Repor av torkare, snabbt blästrade samt brytningsfel. Kan dock inte yttra mig då jag bara gjort mina byten hos bilia.
av agusta44
ptrj skrev:Kostar 1600:- i självrisk med volvia försäkring. Höjde tydligen priset tidigare tack vare att folk har börjat tanka fel bränsle.(?):( Lagning av stenskott eller mindre spricka kostar 100:-.
Läst om många som har haft problem med allt annat än volvo org.glas. Risig kvalitet i glaset - Repor av torkare, snabbt blästrade samt brytningsfel. Kan dock inte yttra mig då jag bara gjort mina byten hos bilia.

Får jag byta min ruta även om den inte är sprucken?
Är blästrad och repig, synns tydligast i mörker eller när solen står lågt...

Tänkte om det finns någon gräns eller liknande, så det inte blir massa knorr när man kommer till Bilia eller någon annan.
Blir ju även lite fundersam då du säger att kvalitén är dålig i ej original glas...
Användarvisningsbild
av Blixnabb
Naturligtvis får du byta din ruta men du kan inte ta den på försäkringen eftersom att det inte är någon skada utan en förslitning, vad priset blir vet nog bara "glasmästaren"
av CMD
De gånger jag bytt rutan pga slitage så har den märkligt nog haft ett stort stenskott (bra precis mitt i synfältet) i sig när jag kommit och ska hämta bilen. Sabla otur att de hände när dom körde in bilen i hallen!
av CrossFireX
Vad gick det på? Har också regnsensor och Volvia... Min ruta är väldigt blästrad, jobbigt att köra i motsol.. Vet inte om min ruta är original, står MADE IN CHINA på den och den är urusel kvalité...
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Service Subaru XV

Jaha, har nu varit och hämtat Subarun på[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]