NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nirre00
Det har ju blivit vinter och kyla så bilen (V50 T5 -08) knakar å gnekar och skallrar som bara den. Är det värt att hissa upp och smörja lite själv? Någon som känner igen detta och har en bra lösning? Det knarrar blandannat ganska ordentligt när man vrider på ratten. Vissa oljud får man ju leva med med det är ju skönt att få en sån tyst bil som möjligt. :D

Har även oljud från höger stötdämpare (tror jag). Bytte vänstra förra året då det lät ungefär som den här nu. När man håller handen på fästet i motorrummet och gungar bilen så känner man att det knarrar också. När man kör låter det nästan som om någonting ligger löst och skakar. Lite konstigt att Bilia inte ville byta båda samtidigt när bilen ändå gått 14000 mil.
Senast redigerad av 1 Nirre00, redigerad totalt 0 gånger.
av xerys2012
Har kommit på att en stor del av allt knirrande o knarrande på vintrarna handlar om is på bilen som ligger o skramlar.
Har du varmgarage o möjlighet att låta den smälta bort o sen testat om något ljud försvinner?

Isen på min sitter precis över allt, i hjulhus, skarvar o lite var stans.
av ptrj
Har knarr i båda stolarna fram i kyla. Ljudet kommer från infästningen av yttre sido plastkåpa till röret som som går mellan sittdyna och ryggstöd. Bytt dämpartejpen flertal ggr. Nöts sönder bara jag sätter mig på nytt.
Dörrknarr blir det när dörrarna fryser fast. Tina och lite listsilikon brukar göra susen.
'i övrigt tycker jag inte det knarrar mer än v70 II.
av Nirre00
Ja det blir ju lite bättre när den har stått varmt ett tag. Men knarret när man svänger på ratten är detsamma. Borde väl finnas nån knut eller dylikt man kan gå loss på med lite fett?
av ptrj
Lyft mattan bakom pedalstället. där har du en led så kan knarra. annars så kan det sitta i styrkolonnen. lite besvärligare.
av Nirre00
ptrj skrev:Lyft mattan bakom pedalstället. där har du en led så kan knarra. annars så kan det sitta i styrkolonnen. lite besvärligare.
Har kikat där men det låter mer som det kommer utifrån. Eller längre bort om man kan säga så.
av dongan
Kan ju vara fjäderbens lagringen.
Konstigt att man bara bytte ena stötdämparen.
Bör ju byta båda samtidigt.
Användarvisningsbild
av HakanJ
Har haft lite knarr på min V50 och det försvann när jag smörjde med VD40 uppe på stötdämpartornet under huven.
av Nirre00
HakanJ skrev:Har haft lite knarr på min V50 och det försvann när jag smörjde med VD40 uppe på stötdämpartornet under huven.
Får ta och prova det!
av Nirre00
Så här låter det iaf när jag vrider på ratten. Och nej det är inte snön som låter. Det låter även i garage och andra ställen med barmark.

Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]