NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Hej.

Fick problem nu när det blev kallt, har nu varit -25 - -32 i några dagar.

- Motorn inte alls varm, efter 4 mil så har mätaren gått upp två streck, men motorn blir nu varm när hastigheten på kupefläkten sänkdes.
- Dieselvärmaren har lagt av efter att den rykte och luktade illa.
- Kondens i oljepåfyllningsröret som fryser till is.
- Glödning/förvärmning kontrollampan lyser i ca 0.5 sek, oavsett yttertemperatur, vet ej om glödningen fungerar.
- Igår visades meddelande "motorsystem serv. erfordras" 5 gånger på 4 mil, tryckte bort meddelandet varje gång, sen har det inte visat sig mer.
- Idag när motorn skulle startas efter ca 3 tim i motorvärmare så stannade motorn direkt, kom upp ett meddelande men hann ej läsa det, startade om och nu gick motorn som den ska.

Den regenererar ca var 50:e mil, men regenerering kan utebli då det är kallt och motorn inte blir tillräckligt varm.

Har inte alls haft några problem förrän nu när det blev kallt.

Är det så att nyare moderna dieselbilar helt enkelt inte klarar av kyla ?

/VolvoNisse
Senast redigerad av 1 VolvoNisse, redigerad totalt 0 gånger.
av CrossFireX
Utan dieselvärmare är du körd när det är så kallt, kommer aldrig bli varm. Du kan ju alltid täcka för radiatorn och eventuellt intercoolern med något (bara du inte täcker för luftintaget) och sedan skruva ned kupéfläkten helt tills motorn blir varm (detta stjäl värme). Använd elmotorvärmare om din dieselvärmare inte funkar. Sätt en filt ovanför motorn. Jag tycker att min 1.6D blir kall på tok för fort, så jag har en filt ovanför motorn (den nuddar inte heta delar så kommer ej börja brinna).
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Har provat täcka för kylaren med en plexiglasskiva, tog bort den nu och det verkar vara ungefär samma värme på motorn, motorn kallnar mycket fort, bara några sekunder i tomgång så har visaren sjunkit 1-2 streck på tempmätaren.

Tycker inte elmotorvärmaren verkar vara effektiv, den fungerar det har jag kollat, men den verkar inte värma så mycket, det är en insticksvärmare som sitter i motorblocket.

Visste inte att det var så här mycket problem med dieselbil i kyla.
av CrossFireX
Värmaren är på runt 400W tror jag. Den klarar av att värma 25-30 grader över utomhustemp. Har du -25 så blir motorn 0 grader med den värmaren.

Jag tycker heller inte om att det tar sån tid att få upp värmen. Undrar om man inte kan byta termostat till en som öppnar vid en högre temp, kanske hjälper...
Användarvisningsbild
av Perra83
Börja med att få ordning på dieselvärmaren. Om du får kondens som fryser och gör skada i motorn, ringer det ingen klocka? Ingen rengörning av partikelfiltret mm. För mig låter det inte som en bra kombo.
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Regenererade igår trots -25, men fick motorn varm genom att stänga av värmefläkten.

Ska in på verkstad imorgon och fixa dieselvärmaren.

Nu visades meddelande "motorsystem serv. erfordras", 21 gånger på 7 mil, varje gång motorvarvet var på 1800-2200 rpm så kom meddelandet.

Verkar vara mycket problem med dieselbil när det blir kallt, min förra V70 170 -01 (bensin) var helt problemfri, bara tanka och köra, fungerade alltid fast det var -38, första gången jag har dieselbil och det börjar krångla direkt när det blir kallt.
Senast redigerad av 2 VolvoNisse, redigerad totalt 0 gång.
av ptrj
VolvoNisse skrev: Nu visades meddelande "motorsystem serv. erfordras", 21 gånger på 7 mil, varje gång motorvarvet var på 1800-2200 rpm så kom meddelandet.
Hände samma sak för mig tidigare. Hade vatten/is i rören till tryckgivaren för partikelfiltret. Blåste rent rören. Fungerade ett tag. Sen började givaren visa för låga värden. 0 hp vid tomgång upp till kanske 1500 RPM. Bytte ut och fungerat klockrent.

I år verkar det i stället som ADM pumpen som klagar.(2-3ggr när det vart < -10C). Tanken är full. :(
Blir att kika när jag kommer in i värmen med skrutten.
av Aquila
Liknande hände för mig förra vintern när det var kallare än -20 några dar.
Dieselvärmaren vägrade starta och under körning dök "motorsystem service erfordras" upp i displayen, dessutom slutade farthållaren att fungera. Motorn gick ner på något nödprogram och var extremt slö (turbon laddade inte?).
Det visade sig vara tryckgivaren till partikelfiltret som gett upp, kostade bara 1000 SEK att få utbytt.
Se till att kolla upp tryckgivaren innan du ger dig på att fixa dieselvärmaren, det kan spara mycket pengar.
av sepefix
Hej, Jag känner igen mig i den beskrivning som ges, dock utan problem med orken på motorn. En första koll på verkstad i december gav inget. De kunde inte avgöra vad som var rätt felkod som hörde till problemet. Nu har felet återkommit och jag ska in imorgon för koll. Återkommer med svar till er alla. Jag kör minst 18 km/resa och motorn hinner bli varm. Däremot har jag upptäckt att det inte räcker för att få en bra regenerering av partikelfiltret, utan man behöver göra längre resor med jämna mellanrum (längre = > 150 km). Tack för en bra "tråd" :D

Svar från verkstaden. Det var tryckgivaren för partikelfiltret som gett upp. Denna är nu bytt till kostnaden 2300 kr (tryckgivare 1005kr + felsökning och byte). Jag kan nästan få känslan av att detta fel är vanligt. (V50, 2.0D, 2008, 7750 mil).
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Problem jag haft under vintern med V50 2.0D:

1. Kondens i vevhusventilation som fryser till is (även oljekorken frös fast)
2. regenerering fungerar dåligt eller inte alls vid temp -17 eller kallare
3. partikelfilter kan bli igensatt pga utebliven regenerering
4. motorsystem serv erfordras vid temp -17 eller kallare (går ej att ta bort felkoden om det är kallare än -17)
5. kallt i kupen, särskilt golvet
6. Köregenskaper som en tvål när det finns 5 cm snö på vägen (kommer knappt uppför backarna)
7. dyr i service, från 15000 kr upp till 25000 kr (beroende på miltal)
8. dyr att serva/reparera dieselvärmare (kräver regelbunden service för att fungera)
9. motorn kan förstöras om konstant regenerering uppkommer, oförbränd diesel blandas med motoroljan vilket leder till oljenivån ökar och motorn varvar ihjäl sig och ej går att stänga av.
10. motor fungerar dåligt i kyla, -17 - -35
11. dyr att reparera egr, turbo, mm om/när det havererar
12. Bränsleförbrukning ökar kraftigt vid körning på oplogade, spåriga tvättbrädsvägar

Sen var bakluckan alltid fastfrusen på vintern, går ej att öppna då öppningsknappen isar igen helt, även dörrar och dörrhandtag fryser fast och dieselvärmarens avgaser kommer in i bilen, vare sig bilen stod stilla med värmaren igång eller när man kör :-(O)

I kyla (-17 eller kallare) så kom det felmeddelanden om tex "halvljus fungerar inte", "kontrollera säkring", "generator laddar inte", "CAN höghastighetsnät signal saknas", "tuta fungerar inte", "motorsystem serv erfordras", etc.. :-O)
Gick igenom allt och allt verkade fungerade normalt...

V50 2.0D visade sig inte vara något för mig... kanske jag fick ett måndagsexemplar.

Tröttnade på eländet och bytte bort den efter knappt 6 mån, nedvärderad 36000 kr. :evil:

Några länkar till intressanta artiklar om Volvo V50:

Vi Bilägare - Begtest Volvo V50

Vi Bilägare - V50 tokvarvar under färd

Vi Bilägare - Vad är det för fel på Volvos diesel ?

Vi Bilägare - Volvon har kostat 64000 att laga

Teknikens Värld - Nya bilar har allt fler fel

Jagrullar - Motorhaveri på V50 2.0D 07

SVT - Volvo återkallar tiotusentals bilar

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]