NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CMD
Tja!

Ni som har extraljus eller xenon i helljuset. Vart har ni tagit strömmen som slår till reläet? Ska när orken finns kasta in xenon i helljuset och ska för säkerhets skull koppla via relä.

Volvos monteringssats för extraljus verkar minst sagt bökig att koppla in med kablar i säkringsboxar och in under handsfacket. Och sen den där knappen som styr extraljusen som dom tycker man ska sätta i panelen bakom stereon? Var dom full när dom funderade på de där med extraljus eller? :wink:
av pergrein
Att dra kabeln i säkringsboxen är ju bra och mycket enkelt att få ström ifrån. Man skär en liten skåra i gummitätningen (där dom andra kablarna går igenom) som kabeln ska ligga i och sen finns ett stift (pos.15) som det är + matning på och det är bara att koppla på där. Man har ju en säkring på den nya plus kabel som kommer ligga inne i säkringsboxen. Det finns ju färdiga jordpunkter vid vänstra dämparfästet.

Oftast så ser det besvärligare ut på monterings.anv än vad det är i verkligheten.
Knappen får man ju sätta var man vill men jag ser då inte något fel att den sitter i panelen bakom stereon.

Jag är i tankarna på att sätta extraljus (ej konvertera original) men får se när det blir och kommer ta styrspänning från kontakten bakom handskfacket som Volvo gör men kör inte med Volvo original satts.

Inte tror jag dom har varit full men kanske lite slö och inte integrerat knappen bättre (vilket inte stör mig så mycket) :lol:

Mvh
Per
av CMD
Helst hade man ju velat sett att V50:n haft dummyknappar att utnyttja som tex V70 har. Bilar med S/S och BLIS har ju knappar vid växelspaken, varför inte extraljusknappar där undrar man ju! :)

Nåväl, okej de kanske inte så knöligt. Har inte kollat i bilen men de kändes jobbigt att skruva bort så mycket för att hitta styrspänning till knapprackarn. Borde ju kanske finnas nån annanstans oxå? Tänkte mig nog att jag skulle ha knappen på vänster sida om ratten, under övriga ljusknappar. ;) Finns den nån kabelgenomföring på förarsidan tro?

Stift 15 där i boxen, är de en ren allmän +matning eller? Tänkte eftersom man måste ha en lös säkringshållare, hade ju varit snyggt om de funnit en tom säkringsplats förberett! ;)

Tror du inte ens dom var lite salongsberusade?? ;D
av MatsO
Jag tog manövern från kabeln till strålkastaren (kan ha varit den grönsvarata som nämndes ovan).
Matning tog jag direkt på batteriets pluspol via egen säkring till ett vanligt 30A relä.
Därifrån 6mm2 fram till ballasterna.
Jord är sen tagen på befintliga jordpunkter
av CMD
MatsO skrev:Jag tog manövern från kabeln till strålkastaren (kan ha varit den grönsvarata som nämndes ovan).
Matning tog jag direkt på batteriets pluspol via egen säkring till ett vanligt 30A relä.
Typ så tänkte jag väl kanske att man skulle göra! Som man alltid gjort! ;) Fast till extraljusen må jag ju gå via en liten knapp på väl valt ställe inne i bilen! Dom vill man ju inte alltid ha på!
av MatsO
CMD skrev:
MatsO skrev:Jag tog manövern från kabeln till strålkastaren (kan ha varit den grönsvarata som nämndes ovan).
Typ så tänkte jag väl kanske att man skulle göra! Som man alltid gjort! ;) Fast till extraljusen må jag ju gå via en liten knapp på väl valt ställe inne i bilen! Dom vill man ju inte alltid ha på!
Jag hade brytare på en Ford en gång i tiden. Kom på att jag använde den typ 2 ggr året. Stängde av extraljusen i Maj och slog på dem igen i september.
Det fick bli i/ur med säkringen när jag riggade V40:n.
Vet inte hur jag kommer att göra om jag riggar V50:n. En moddad brytare på mittkonsolen känns ju intresant dock ......
av CMD
MatsO skrev:
CMD skrev:
Jag hade brytare på en Ford en gång i tiden. Kom på att jag använde den typ 2 ggr året. Stängde av extraljusen i Maj och slog på dem igen i september.
Det fick bli i/ur med säkringen när jag riggade V40:n.
Vet inte hur jag kommer att göra om jag riggar V50:n. En moddad brytare på mittkonsolen känns ju intresant dock ......
Nä, de kanske inte är den mest välanvända knappen. Men kör man i kraftigt snöfall är de fint o kunna slå av dom! :)
av CMD
Ett annat bra skäl är om man kör där de är många långa raksträckor så finns de folk som inte tycker de är lika kul om jag med 3x75W xenonextraljus tillsammans med 50W xenonhelljus!

Folk är så känsliga ibland! 8)
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]