NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CMD
Tjena alla monsterdiggare!

Satt och drömde om nya fälgar till våren och då står de att Volvo rekommenderar att man uppdaterar programvaran för mätarhuset vid montage av 18-tummare. Detta för att man ska få rätt värde på hastighetsmätaren. Okej, låter ju rimligt men de innebär ju då att man ska på Volvo 2 gånger om året för att tala om för bilen vad de sitter för däck på den!

Nån som gör detta? Hur mycket fel visar den om man inte gör de? Går detta att på ett enkelt sätt göra själv?
av DrChris
Hvis du har 18" på sommer OG vinter kan det kanskje være en fordel. Men, jeg har 18" på sommer og 17" på vinter, og har aldri brukt en kalori til tenke på dette som et stort problem. Forskjell blir det, men ikke mange km/t, med det avhenger ikke bare i felgstørrelse, men også dekk dimensjon. Det hører til at jeg kun kjører med GPS for å få reell hastighet.

Hvis du er interessert kan denne lenken hjelpe deg for hor mange km/t forskjell ulike dekk og felg kombinasjonsstørrelser gir i praksis: http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Edit: Volvo skal vel også montere en slags styreutslags begrenser, slik at ikke hjulene slår i ved fullt rattutslag.
av CMD
Känns som ett sätt för Volvohandlaren att tjäna en enkel slant, med de däckdimensioner som är aktuella så skiljer de 3% på omkretsen. Alltså kommer bilen att gå 3% snabbare med sommardäcken än med vinterdäcken förutsatt att mätaren visar samma! Känns inte som man betalar 600kr/år för att styra upp detta. Men att fixa hemma är ju en annan sak!
Användarvisningsbild
av grillchips
Jag snubblade över detta "påstående" för ett tag sen också då jag tänkte köpa ett par 18" eller 19" till nästa säsong.
Vad jag förstått det som så ja, hastighetsmätaren visar som sagt fel men som DrChris nämner så kan man för säkerhets skull testa med en GPS för att få hyfsade värden och därtill avgöra hurpass mycket snabbare/långsammare mätaren visar.
Det är något jag kommer göra iallafall.

Att hjulen slår i vid fullt rattutslag ska mycket till vad andra säger på diverse forum (även detta), "extrema" storlekar på däcken som gäller då. Kör man mer vanliga storlekar på 18"-19" så ska det inte vara problem.

Så ja, det är nog Volvo som vill suga ur dig några extra kronor. Klart att det är behändigt om mätaren visar rätt men som du säger så är 600kr/år ändå 600kr/år. Fan, en full tank ju. :lol:

Edit:
Och vid närmare eftertanke så har jag aldrig hört någon biltokig vän nämna uppdatering av mjukvara vid större-fälg-byte, oavsett tillverkare.
av CMD
Räknade lite på de här med en kompis och vi kom fram till att eftersom de finns en inbyggd felmarginal på ca 6% enl han så borde slutresultaten bli att man kommer närmare den verkliga hastigheten med större hjul. Alltså riskerar man inga böter iaf!

Volvo själva säger ju att 215/45 18" ska funka men styrutslagsbegränsare och nått som heter bumpgummi ska behövas bak! Låter ju som man hellre köper de än att programmera om hastighetsmätaren.
av V50D2an
Hej, programvaran har nog ingen extrem påverkan.
Mest för hastighetsmätaren / färddator m.m.
Undrar dock lite angående det här med hjulhus och däckstorlek.
Volvo rekommenderar ju 215 men många säljer paket på t.ex blocket med 225
till 18" plus att pirat kopiorna ofta är 8" breda istället för 7,5" som Volvo's 18" är.
Någon som vet om det skrapar i vid fulla utslag??
Med och utan deras extra utslag's begränsare som Volvo säljer.
Användarvisningsbild
av opA
CMD skrev:Volvo själva säger ju att 215/45 18" ska funka men styrutslagsbegränsare och nått som heter bumpgummi ska behövas bak! Låter ju som man hellre köper de än att programmera om hastighetsmätaren.
Behöver inte köpas till något alls.. kör med 235/35 19" och tar inte i någonstans.. varken fram eller bak vid normal körning.

V50D2an skrev:Undrar dock lite angående det här med hjulhus och däckstorlek.
Volvo rekommenderar ju 215 men många säljer paket på t.ex blocket med 225
till 18" plus att pirat kopiorna ofta är 8" breda istället för 7,5" som Volvo's 18" är.
Någon som vet om det skrapar i vid fulla utslag??
Med och utan deras extra utslag's begränsare som Volvo säljer.
Som ovan så kör jag med 235/35 19" 8,5 och dessa tar inte i något.. har inga av dessa styrutslagsbegränsare m.m som säljs :)

Går även att köra med dessa med full bil utan bekymmer.
av MatsO
Jag har förvisso bara 16" på min men det är 205/60 som omkretsmässigt är tämligen på pricken samma som Volvos rekommederade 18".

Mätte den med GPS häromdagen och den visar fortfarande för lite så jag tänker skippa den programvaran på min :)
av CMD
60-profil? Jag har 55 på min och då felar de 3 % på omkretsen upp till rekommenderad 18"-strl! Inte mycket och inom toleransen. Som du säger så visar mätaren för mycket och då är de ju lugnt.

MEN man blir ju lite nyfiken när de står att de krävs en mjukvara för att åka 18-tum! :D
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]