NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V Olovsson
Ok, om du har en sån här bil har du säkert läst rubriken förut. Har Googlat runt lite och det verkar vara ett vanligt fel på denna bilmodell?
Man kör en kort sträcka på dagen och när man ska ha bilen på kvällen så startar den inte. Men alla V50 kan väl inte ha samma fel?
Den startar helt enkelt inte, allt fungerar, startmotorn går,lampor lyser, torkare osv, kräm i batteriet men bilen går inte igång.

Kör på bensin nu på vintern och har nyligen köpt den, visste inte om det här problemet förrän jag köpt den och börjat Googla lite.

Vad beror det på, vad kan man göra åt det?
av xerys2012
Hade en C30, samma motor, tidigare och hade samma fel i alla fall en gång. Startmotorn gick o allt annat funkade, men den tände aldrig motorn riktigt. Fick ringa Assistans och han försökte med startkablar och startspray, inget funkade. Då tog han bort kåpan över spridarna (tror det var 4 st spridare i den motorn) och kopplade lös spridarna och typ blåste rent dem. De sitter på rad och är bara itryckta om jag inte minns helt galet. Sen startade den direkt. Hans tips var att inte stänga av bilen på ett tag utan köra den typ 30-40 minuter. Har även för mig att han nollade batteriet.

Är bilen servad enl order så har du ju assistans. De kommer gratis och hjälper dig!

Det är ett he*vete sånt där!
Användarvisningsbild
av hollan
den har garanterat blivit sur
full gas och håll den i botten och kör på starten så hoppar den igång efter en stund
hjälper inte detta så ta bort kontakterna på spridarna och kör på starten en stund den brukar starta till och montera tillbaka kablarna igen
av V Olovsson
Tack för era svar. Kan man alltså köra med full gas som man gjorde på gamla förgasarmotorer? Det visste jag inte.

I övrigt så verkar man få leva med detta problem alltså?

Konstigt att inte fler svarar, på nätet verkar detta vara ett välkänt problem. Att en nästan ny bil surar ner sig som en gammal PV. V50 borde väl vara en av Sveriges mest sålda bilar och såna här problem borde inte finnas kvar på en modell som funnits så länge?! :???:
av coupas
V Olovsson skrev:Tack för era svar. Kan man alltså köra med full gas som man gjorde på gamla förgasarmotorer? Det visste jag inte.

Konstigt att inte fler svarar, på nätet verkar detta vara ett välkänt problem. Att en nästan ny bil surar ner sig som en gammal PV. V50 borde väl vara en av Sveriges mest sålda bilar och såna här problem borde inte finnas kvar på en modell som funnits så länge?! :???:

Att folk inte svarar är kanske för att vi inte är så många som har ditt problem. Ta allt du läser på nätet med stora nypor salt. Om man tolkar internet som sanning så har alla bilar hur mycket fel som helst. Gäller inte bara bilar förresten, googla valfritt symptom så inser du att du antagligen är dödssjuk..

Vad du ska göra är såklart att kontakta en verkstad.
av V Olovsson
coupas skrev:
V Olovsson skrev:Tack för era svar. Kan man alltså köra med full gas som man gjorde på gamla förgasarmotorer? Det visste jag inte.

Att folk inte svarar är kanske för att vi inte är så många som har ditt problem. Ta allt du läser på nätet med stora nypor salt. Om man tolkar internet som sanning så har alla bilar hur mycket fel som helst. Gäller inte bara bilar förresten, googla valfritt symptom så inser du att du antagligen är dödssjuk..

Vad du ska göra är såklart att kontakta en verkstad.
Ok, du har antagligen rätt men ensam om problemet är jag inte.

Var precis vad jag gjorde, kontaktade Volvo och servicekillen säger att det är ett vanligt symptom och att man får leva med det, dessa bilar bör alltid ha motorvärmare när tempen är under 5 plus, annars riskerar man att bli stående... Känns mer som 1950 än 2012.
av Rådlös
Om servicekillen säger så, då följer han inte direktiv från Volvo! Läs här vad Volvo själva säger i beskrivningen om B4184S8 (FlexiFuel):
Bild
Volvo säger alltså själva: Motorvärmare bör användas under -15°C.
Användarvisningsbild
av grillchips
Att inte fler svarar beror nog på att det som oftast sägs/hörs är negativt, för det är då vi är måna om att klaga istället för att ge beröm de (många) gånger man upplever något positivt.

Jag har en 1.8F 2008 och har endast upplevt ett problem vilket påminner liiiite om ditt. Det är ibland så (oavsett väderlek) att om jag haft bilen ståendes ett par timmar, går ut för att köra till macken vilket är ca 300m, så kan den sura lite när jag startar bilen sen igen. Tomgången är orolig och framförallt låg i varven men brukar hjälpas att man varvar upp lite och då är den precis som vanligt.
Detta problem diskuterades i en annan tråd här i forumet som jag inte har tid att leta efter men jag var heller inte ensam om "problemet". Såvitt jag kan minnas fanns ingen lösning på det heller.

Något jag kan leva med? Ja, jag är så jäkla nöjd med bilen annars.
Första vintern med bilen nu dock, så vi får väl se om jag är lika glad i vår! :D
Användarvisningsbild
av SvenB
Det där "problemet" har funnits på många bilar under åren. En bil skall köras varm innan den stängs av. Jag hade en V 70 -99 som var så gott som omöjlig om jag försökte köra ut den ur garaget och stänga av den omedelbart. Nästa gång som jag skulle starta den var den "sur".

Åker med Bosch-skivor fram sen många &[…]

Massvis med felkoder?

Nu verkar problemet vara löst. Bytte servopum[…]

Byta servo XC60

Bytte pumpen själv. Volvo fick tanka in ny mj[…]

Tack för tips. Ska kika på dem. Har be[…]