NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kopplingspedalen stannade kvar mot golvet i onsdags när jag skulle svänga av från motorvägen, Volvo Assistans ordnade bärgning och lånebil, Verkstaden hade bilen klar redan på torsdags kvällen och dagen därpå hämtade jag den.
Det visade sig vara ett kopplingsras som kostade mig totalt 12.772:-.

Tyvärr täcke inte motorförsäkringen skadan eftersom bilen gått längre än 10.000 mil, däremot kunde dom erbjuda stillestånds ersättning 3 dagar a' 100:-/dag.

Mitt försäkringsbolaget i Halland berättade också att dom hade fått in 4 ärenden av samma typ på 3 veckor gällande v50 och V70.

Blev nu nyfiken om det är fler som har blivit drabbade ?

Nästa service 24.000 mil byter dom partikelfilter och kamrem enl. serviceboken, vad kan komma mera ?

Bilen är från början servad hos Volvo Auktoriserad verkstad sedan jag köpte den ny, pendlar varje dag till jobbet (80 mil i veckan på motorväg) och drar enl, tankningarna 5,09, drar också en 1.230 kg tung husvagn varje sommar ca 60 mil per år. Total kostnad efter sista servicen blev 78.000:- (kr 3.55/mil, räknat med allt inkl värde minskning ca Kr 20:-/mil)

Tack för ett trevligt forum.

/Erik
Låscylinder

Nycklarna som jag har går till tändning[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]