NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

God kväll.

Tänkte försöka ta bort dieselvärmaren på våran V50 2.0D 2007 för att kontrollera vad som kan vara fel osv.
Men efter över 1 timma så gav jag upp. Fick inte ens loss en enda slang eller klämma. Så trångt och dumma klammor som man måste trycka ihop och dra loss men det är för trångt för verktyg och händernas/fingrarnas styrka räcker inte...
Jäkligt irriterad.
Ändå har jag beskrivningarna från VIDA men dem är ju inte så utförliga, står ju tex bara: ta loss slangen bla bla bla.

Nu vänder jag mig till er. Den av er som har tagit bort värmaren och har bra tips får mer än gärna guide'a mig rätt...
Värmaren sitter som sagt vid torpedväggen bakom motorn...

Tacksam för alla möjliga svar förutom att jag skall låta bli :)

Edit:

Jag har en sådan här: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... jer-20346/
Men den går inte att komma åt med alls. Själva klämdelen är för stor å klumpig.
Kan en sådan här fungera bättre tro?: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... ad-191431/
Senast redigerad av 8 timebandit, redigerad totalt 0 gång.
dieselputte skrev:Finns nån tråd om detta där jag har för mig att man lossade motorn och förde den framåt 5-10 cm, därfter gick det bättre.
För tillfället är det inte utrymmet runtom som är problemet utan det är att det sitter rör och slangar precis över å runt vissa slangklämmor. Själva klämdelen på klämmorna sitter lite åt fel håll typ..
Köpte det verktyget jag länkade till på Biltema och med den kommer jag iaf åt slangklämman bättre.
Står beskrivet i VIDA att man skall först märka upp hur skuvarna etc sitter gentemot kudden och sedan lossa skruvarna och flytta motorn... En följdfråga här:

Hur enkelt är det att flytta fram motorn och sedan tillbaks? Några bra verktyg för detta eller är det bara å dra/putta? :)
ptrj skrev:Så du har börjat med helvetet nu.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 88#p374708

Jag har ju det. Tyvärr har jag fått rejäla känningar i ryggen efter ett jobbigt jobb på arbetet i Fredags så jag kan inte böja ryggen något mera för tillfället. Så jag får försöka igen på Fredag, suck...

Men tack för länken, då vet jag ju att det går att flytta motorn med handkraft :) Verkar som att man behöver göra det för att kunna nå kontaktstycke och klämma neretill också.
Så egentligen så skall det inte ta så lång tid om man vet vad man gör :)
Tjenare, Jag har en v50 07a 2,4i bensin, min värmare sitter på vänstersida under motorhuven. Jäkligt trångt att komma åt men så bökigt är de faktiskt inte att få loss den nu när man gjort de en gång.. Klämman till bränslet klippte jag av eftersom den är den sån där klämring (byte ut mot skruv variant av slangklamma)
Slangklammorna till vattnet var bara skruva bort och dra ur (okej det var rätt pain, trångt som fan). Sen sitter det en bult som håller fast värmaren i sitt fäste, skruvar du ur den så är det bara "snäppa" ur värmaren från fästet.. (och gör inte som jag , missade fästet och skruvare loss alla jäkla bultar som håller fästet i bilen fast :p) efter det ska du kunna ta loss värmarn från bilen. :D
Bild
Skru først løs varmeren med 1 stk lang bult med 10mm huvud, och avgasrøret undertill (13mm). Vipp varmeren ut i overkant ur fästet (sitter hårdt fast). Med losstagen varmare är det mycket lättare at komma til alla slangklämmor. Och glöm inte lossna kabeln til vattenpumpen. Och lossa motoren ja, det underlätter mycket.
Måste man ta loss värmaren från avgasröret underifrån eller går det att nå från motorrummet?

Enligt VIDA så skall man markera upp hur kudden eller skruvarna sitter gentmot rambalken, varför? Varför är det så noga att det hamnar exakt som tidigare?
Nu är ryggen bättre men bilden skall in på service på Onsdag så på Torsdag eller Fredag gör jag ett nytt försök.

Tack för tipsen. Fyll gärna på med mer om ni kommer på nått :)
Du kan ta alt ovenifra, bare pass på at du får den ordentlig ned på "avgasrøret" når du setter inn den igjen.

Du ser godt på motorfestet hvor boltene har varit. Det er en mycket god grundregel at ha når man mekar, forsøk få allt i samma position som det satt. Vinkeln på motorn påverkar hur drivakslarna går, och sen er det ju en del slangar och greier som man inte vil ha i kläm. Om det vil ha nån märkbar effekt å inte få det på presis samma plats tvivlar jag på, men som sagt en bra regel att ha- Och kryssdra allt som sitter med fler enn 3 bultar!
Raymond skrev:Du kan ta alt ovenifra, bare pass på at du får den ordentlig ned på "avgasrøret" når du setter inn den igjen.

Du ser godt på motorfestet hvor boltene har varit. Det er en mycket god grundregel at ha når man mekar, forsøk få allt i samma position som det satt. Vinkeln på motorn påverkar hur drivakslarna går, och sen er det ju en del slangar och greier som man inte vil ha i kläm. Om det vil ha nån märkbar effekt å inte få det på presis samma plats tvivlar jag på, men som sagt en bra regel att ha- Och kryssdra allt som sitter med fler enn 3 bultar!

Tack så mycket. Det finns ingen risk att man gör sönder något när man drar i motorn, tex att motorn kan ramla ner på något eller annat dumt? :)

Har stora förhoppningar på att börja redan på Torsdag eller Fredag eftermiddag och ta lite i taget å låna en annan bil till å från jobbet. Har en del saker att göra på Lördag - Söndag så bilen behöver bli klar så snart som möjligt :)
Skall försöka att ta bilder å dokumentera för senare tillfällen också.
Lovar att återkomma om det var brännkammaren som var felet eller om jag hittar fler fel eller att det vara inte vill fungera...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]

Svart rök

Har du läck på intercoler eller slang m[…]