NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hast
Hej!

Kommer om ca 2veckor få hem min V50 (Tjänstebil), det är en Classic med Momentum paket. Vid testkörning upptäckte jag att ljudet var ofattbart tunt, även vid justeringar. Enligt Volvos info blad ska det vara Performance med 6 högtalare.
6 högtalare är fine by me, har det i min bil nu (Mini Cooper S) men skillnaden där är att den har Harman/Kardon ljud. Musik är viktigt för mig, så detta tunna original ljud duger inte för mig, ja jag vet att man inte ska lägga pengar på tjänstebil men.

Hur som helst, till frågorna.

1. Vad ska jag byta till för högtalare? Jag har aldrig gjort detta förut, tittat hos t.ex. MDS men vet ju inte vad jag ska leta efter? Tänker ju mest på byta dom nedre högtalarna i dörrarna. Jag har hört vissa som byter ut mot Volvos egna finare högtalare, jag vet att Volvo har bra ljud så visst är det en möjlighet men eftermarknad verkar billigare.
Så eftersom det är en tjänstebil vill jag inte lägga en förmögenhet på ljudet men det ska ju ändå vara bra ljud, är det eftermarknad tänker jag dock att jag kan ta med mig ljudet till nästa bil.

2. Nästa fråga är hur jag genomför detta? Finns det guider på det? Läste någonstans att högtalarna var popnitade vilket jag har väldigt dåliga erfarenheter utav, måste jag alltså borra loss dom och sedan nita dit nya?

Dieselbox?

Det rör sig om en D3a vilket är svagaste laget för mig, så funderar på en liten box. Tittat på bestchip vilket ger mig lite mer än 190hk vilket verkar bra. Något jag bör tänka på vid ev. köp av box? Jag har ju tänkt ta bort den när den ska in på service och liknade. Och sedan när bilen lämnas in igen så säljer jag den på blocket eller något.

Hoppas ni har några bra svar nu
;)
Problemet när det kommer till basic-ljudet är väl att det inte finns någon förstärkare till det paketet.
När jag läst runt lite så har jag mestadels hittat folk som vill montera en eftermarknads-baslåda till något av stereopaketen och även det ska tydligen vara lite bökigt just pga originalförstärkaren.

Osäker dock hur det ter sig då du kanske vill byta rubbet och även slänga in ett nytt steg, då är frågan snarare hur mjukvaran svarar.
Att tilläggas bör även att många här på forumet (jag har ingen erfarenhet då jag inte jämfört) säger att högtalarna i nyare Volvo V50 (MY10 och nyare tror jag) är sämre än modellerna innan. Varför de bytte ner sig är jävligt oklart då många även talar GOTT om Volvos originalljud.

Det finns ett par trådar som iallafall vispar runt lite i ämnet om du söker både här och på Google.
Men "enklast" verkar nästan vara att köpa nytt ljud+steg+mjukvaruuppdatering från Volvo, alternativt hitta en begagnad uppsättning av allt och sedan åka till Volvo för mjukvaran.

Edit:
Läste runt lite hastigt, här är en lite äldre tråd (2010) som rör Performance i en XC90:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=55082
Detta nämns:
"Annars går det fint att montera ett eftermarknads-slutsteg och byta högtalare (behöver heller inte vara Volvos högtalare), det funkar dessutom helt oberoende av om du har MOST-system eller inte. Du byter ju inte huvudenheten. Jag bytte i min V70 II och tyckte man fick mer för samma pengar när man köpte t.ex. Infinityhögtalare istället för Volvos bästa, som är riktigt dyra. Nu kör jag med Infinityhögtalare, Alpineslutsteg + USB/iPod från Volvo."

Så jag kanske hade fel tidigare, att byta rubbet kanske går ganska smärtfritt om man vet vad man gör?
Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]