NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har för mig att det skall fungera med den. DOCK...varför inte lämna in den, eftersom arbetskostnaden för hjullagerbyte är lägre än vad den satsen kostar.....? Fast det är klart, har du tänkt att byta många hjullager kan det ju vara lönsamt.
av Tim
Fellow skrev:Arbetskostnaden är runt 2500 kr per nav så att påstå att de blir billigare att lämna in kan du glömma.

Haha arbetskostnaden är inte 2500kr. Den är på mellan 1000-1200kr beroende på vart i landet du utför jobbet!
Eftersom den pressas i spindeln så antar jag att det är runt samma pris som på min x40 som jag från volvo karlskoga fick pris på 6300 kr för byte båda fram med material och arbete varav 4000 kr var byte.När jag böt mina hjullager på min s40n t5 skulle jag betala 2000 kr per nav på volvo i Norrtälje i arbete.

Nu på annan firma så betalar jag 2300-2500 för byte med material och de var billigaste efter ringt runt i Karlskoga.
Fellow skrev:Eftersom den pressas i spindeln så antar jag att det är runt samma pris som på min x40 som jag från volvo karlskoga fick pris på 6300 kr för byte båda fram med material och arbete varav 4000 kr var byte.När jag böt mina hjullager på min s40n t5 skulle jag betala 2000 kr per nav på volvo i Norrtälje i arbete.

Nu på annan firma så betalar jag 2300-2500 för byte med material och de var billigaste efter ringt runt i Karlskoga.
Du motsäger ju dig själv. Innan säger du att "det kan jag glömma" vad gäller lägre arbetskostnad än priset på Biltema. Sedan skriver du att du har bytt på en firma inkl material för 2300-2500 kr. Hur ska du ha det.

Själv fick jag offert från mekonomen på 2800 kr, där materialet gick på 1800 kr. Jag frågade speciellt om arbetet, då jag hade ett lager liggande. Så du kan tagga ner lite Fellow. Dock får man ju ha i åtanke att priserna kan variera från verkstad och verkstad och ort och ort. Dock behöver man ju inte lämna in bilen till den verkstad som är dyrast...
Med tanke på materialkostnad 750 kr och 2300 totalt blir 1550 så kan man förvänta sig att det andra lagret snart behövs bytas så är de samma pengar en gång till. Sen att man varje gång i framtiden sparar in på bytet så går man definitivt plus om man klarar det själv.
En fråga angående SKF lager till V50: Byter man bara själva lagret eller är det komplett med hjulnav? Vad jag förstått får man ett komplett nytt nav med lager om man köper nytt hos Volvo, men då är det väl samma "Ford" lager ?

Jag har inga problem än , men oddsen ökar väl nu när bilen närmar sig 10.000 mil.

Verktyget i denna film är väl det ultimata , men kostar väl skjortan...
monteringsverktyg behövs ju inte.
ta loss hela spindelhubben(märk noga läget innan det skruvas loss) och pressa,eller slå ur lagerenheten
att lägga i den nya lagerenheten är enklare.
värm spindelhubben i ugn. nya lagret i frysen=släpp i det..

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]