NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gul motorsymbol börjar lysa på morgonen 22 okt, åker till Bilia som är jyssta att titta på det men de hittar inget fel.
De släcker lampan, får betala 411 kr.
Efter några minuter tänds den igen.
Får en verkstadstid, de behåller bilen i 2 dagar och säger att luftmassemätaren måste bytas ut. Maskinskada, självrisk 3500 kr.
Dagen efter tänds lampan igen. Bilmekanikern uppger att han inte har en aning om vad felet kan vara och föreståndaren säger att de ska
rådfråga expertis.
Efter ett par dagar ringer jag Bilia och de säger sig vara säkra på att det har med vevhusventilationen att göra.
Jag får en tid en vecka senare, bilen går att köra, och då visar det säg att en slang gått sönder till ventilationen.
Volvia försäkringar vill nu göra detta till ett nytt ärende. Bilia står för 60% av kostnaden, jag får betala 763 kr.
Totalt hamnar det på 4674 kr.
Ska jag i fortsättningen anlita Bilia (som jag tidigare har dåliga erfarenheter av), men som jag nu ville ge en chans och Volvia
med sina höga premier?
Tveksamt, det måste finnas bättre alternativ...
larpan skrev: Volvia försäkringar vill nu göra detta till ett nytt ärende.
Det är detta du inte skall gå med på. Felet blev ju inte löst med första verkstadsbesöket. Självklart skall de "öppna" ärendet igen om det bara gått en dag innan lampan tänds igen.
Ring konsumentombudet i din kommun och hör efter vad som är rimligt. En luftmassemätare går att testa innan den byts ut. Funktionen i vevhusventilationen går också att läsa av. Problemet är att verkstäderna inte tittar på det om ingen felkod är satt. Visst kan vara så att du haft många fel samtligt på din bil. Men hade de då hittat dessa samtidigt så skulle de gå under samma ärende.
Sjölvklart ska du kunna lita på Bilia, tyvärr finns det tattare på alla arbetsplatser. Själv skaffade jag en egen Dice för att slippa alla dessa problem. Lämnar in bilen 1 gång per år för att få stämpel och programvaror. Sist satt varken motorkåpa, batterikåpa eller locket för reläboxen fast.
Resten fixar jag själv. Dock så krävs det intresse. Men det tror jag att du har när du sitter på ett volvo-forum.

Har du kvar din gamla LMM? i så fall kan kräva att skippa det ärendet.

lycka till!
Jag har sagt det förr och säger det igen. Lämna aldrig bilen till dessa skojare ! Skaffa en riktig bilverkstad med riktiga bilmekaniker istället. Sen kan Bilia och liknande bilhangarer fortsätta att leka med sina datorer på egen hand !
Gourmand skrev:Jag har sagt det förr och säger det igen. Lämna aldrig bilen till dessa skojare ! Skaffa en riktig bilverkstad med riktiga bilmekaniker istället. Sen kan Bilia och liknande bilhangarer fortsätta att leka med sina datorer på egen hand !
:) :)
Alltså nej, det är inte okej, för det första 411kr för att släcka lampan skall du inte betala, och heller ingen självrisk på en luftmassemätare, endast vevhusventilationen, det skulle dom ha upptäckt om dom hade felsökt ordentligt enligt vida, då hade dom till exempel satt tryck på insuget och hittat felet direkt! Betala inte!
Du ska inte betala något mer.
Förstår inte riktigt problemet.
Om de inte har felsökt ordentligt och hävdat att det är luftmassemätare det är fel på och sen visar sig att det är ett helt annat fel så är det bara för dem att sätta tillbaka den gamla och kreditera kostaden för den.
Jag antar att du inte fick den med när du hämta bilen, jag brukar alltid begära delar i retur det är lättare att kreditera arbetskostnad än delar om de inte kan byta ut något.

Om försäkringsbolaget bråkar.
Fråga varför de byter ut delar som är hela när du lämnat in den för att laga något som är trasigt.
Fråga varför det tillkommer en självrisk till , är det det man betalar för "risken att betala själv, för något om är helt?"

Hänvisa också till att man stängde det första ärendet innan det var löst.

Detta är egentligen något mellan volvia och billia, men man försöker lägga kostnaderna för misstaget på dig som kund.

Vad hände med volvosupporten som mekarna kan ringa vilket nämndes i en tråd, har de inte kört grundläggande utbildning över telefon om hur förbränningsmotorn fungerar?

Har de inte lärt sig att lägga delarna på hyllan i en påse eller back med regnummer om man skulle ha fel vid felsökningen?

Tänk vad lätt det hade varit att bara gå till hyllan hämta den, montera tillbaka, kreditera kostnaden och arbeta vidare.

Men Nej.
Vad snackar ni om? Volvia är ju ett bra bolag, det är ju verkstaden som har gjort fel. Volvia felsöker inte och reparerar inga bilar dom godkänner bara om det är okej med rep och litar fullt ut på verkstaden. Väldigt många bolag hade inte tagit luftmassemätaren.
Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]